33 000 år gammal hundskalle funnen i Sibirien

Nu, äntligen, har de hittat ett riktigt tidigt fynd ur hundens historia. BBC News skriver populärvetenskapligt om det. Tidigare har Nobis (1979) (ref. från Serpel, 1995: The Domestic Dog) beskrivit och daterat ett käkben till ca 14 000 år gammalt i Tyskland, men nu har man alltså hittat ett ännu äldre fynd; en 33 000 år gammal hundskalle!

Hela artikeln finns att ladda hem på PloS ONE, gratis – tack för det! Intressant läsning för den nördige 🙂

När jag läser det här så blir jag sugen på att publicera mitt exjobb, men… jag tar mig aldrig tid. Vi får se, kanske inspirerar doktorerandet mig till att ta tag i det. Lasse Fält har sagt till mig att jag måste skynda mig, och säger han det så är det så… denna artikel skulle passat som referens. Ett omen?

Kommentera

