Norwegian Open – en braksuccé

Var skall jag börja? Jo, såklart att berömma arrangemanget!

De var en superbra tävling som jag starkt rekommenderar er att åka på. Tänk er glada norrmän med koll på läget – Norwegian Open i ett nötskal.

Trevligt inslag var att man blev eskorterad till starten, och eskorterna var verkligen supertrevliga. Ingen stress och bara glädje. Jag kände mig glad varje gång jag kom till startlinjen.

Underlaget var underbart att köra på. Både hundar och förare hade fint fäste – inga problem att köra för fullt. Förstå att det fick plats TRE banor inne i Kongsvingerhallen och därtill utrymme att värma upp på runt omkring banorna. Klockrent! Fler konstgräshallar till agilityfolket, och gärna fler tävlingar i de hallar som redan finns.

Stor eloge till Norwegian Open-teamet! Ni är grymma!

Det var åtta lopp per dag för vår del, fyra per rovdjur. Två ”officiella” norska lopp med chans på små cert (krävs ett stort cert på en NKK (Norska Kennelklubben för att bli champion om man redan är champion i Sverige) och två cup-lopp: tunnel cupen och Norwegian Open (Norska Öppna Mästerskapen). I tunnelcupen kan ni föreställa er 17 tunnlar, tunnel på tunnel på tunnel. En dröm för tunnelidioter. Båda loppens resultat, lördag och söndag, lades ihop till ett resultat (avstod söndagens lopp med Piraya för att spara energi till Norwegian Open-cupen). Norwegian Open var som vårt SM, hopplopp på lördagen och sedan omvänd startordning i ett agilitylopp på söndagen – sammanlagda resultat. Spännande!! Mer om det längre ner…

Jo gör sig redo för final!

Extra bonus var att alla top-tre placerade fick en Norgemössa – därav alla bilder på norska mössor. Humor! Självklart sprang vi svenskar med norsk mössa i finalen.

Förvånansvärt var vi också de enda som gjorde det… Mer Norgemössor på norrmännen nästa år!

En annan tanke, vi borde verkligen ha ”Sverigekläder” när vi åker utomlands. Vår bil hade en tröja (den på bilden) Mette, Petra och Christina var erfarna och hade fixat egna. Men visst vore det kul med en ”gemensam” Sverigetröja när vi åker utomlands på till exempel Dania Cup, Norwegian Open etcetera?

Reste ju dit med Lydia och Johanna och jäklar vad vi har haft roligt. Skrattat massor och bara njutit av att tävla lopp efter lopp efter lopp efter lopp. Bästa ever! Sedan att allt har varit heltokigt gjorde det hela såklart ännu roligare.

Till att börja med kom vi iväg betydligt senare är beräknat och väl framme i stugan visar den sig vara betydligt mer spartanskt än väntat. Men what the heck, kissa i skogen är vardag för hundfolk – vi har gjort det i alla tider. No probs! Däremot… göra lunch på en kokplatta utan kastrull är något svårare. Tur att vi hade handlat mycket frukost!

Väl på tävlingsplatsen flöt det mesta på, i alla fall när jag väl förstått att L betyder LITEN och inte LARGE och att S betyder STOR och inte SMALL. Dock krockade mina klasser, som det såklart gör med flera hundar, men snälla funktionärer hjälpte till massor! Till exempel så stod en tjej (som jag tyvärr inte fick namnet på) och väntade på mig när jag kom i mål med Piraya och tog över belönandet (Piraya ville inte ens lämna henne när jag kom tillbaka) medan jag kastade mig in på banvandringen på banan intill för att få vara med de sista 3 min på banvandringen. Hur gulligt är inte det, tack vem du än var!

När dagen väl tagit slut var det tre nöjda, men också trötta, agilityförare som styrde skutan mot hytten. Dock råkade vi ut för ett yttepytte missöde… men jag tänker mig att Lydia får bjuda på det i sin blogg. Kan utlova en väldigt rolig historia. Bjuder på en sneak a peak på vad ni har att vänta. Och… för att förekomma eventuella misstankar. 1) Det var inte jag som körde. 2) Det var GPS:en som gav vägledning. 3) Johanna satt i bilen. 😉 (Notera, Jo körde inte heller).

Tävlandet då? Alla lopp vi körde kändes bra. Visst, Ozz har haft fel/disk i alla klasser, men känslan har varit oslagbar. Längtar till att få se filmerna. Känslan av vad vi lyckades med i flera situationer är, fantastisk! Ni skall få se vad jag menar. TACK Jo för kameran och alla för att ni tog er tid att filma när vi sprang. ❤

Piraya. Finns inga ord. Hon är en fullkomligt fantastisk vän! Jag har sagt det förr, men att få känna den känslan jag känner ihop med henne om och om igen är fullkomligt otrolig. Jag är väldigt tacksam över att få dela den med henne. Hon ställer alltid upp och är alltid där, ni vet DÄR. Det känns som att jag bara springer och hon helt enkelt följer mina tankar – den ultimata känslan av att vara ETT.

Resultatmässigt diskade vi oss i första loppet, tunnel cupen. Sedan… sedan gjorde vi nolla, på nolla, på nolla… sex nollor på rad. Snabba, bra och oerhört offensiva nollor. Vi gjorde vårt absolut bästa och safade inte det minsta.

Det hela resulterade i två andra placeringar i agilityklasserna med cert i båda och två tredje placeringar i hoppklasserna. Förutom de nollorna nollade hon sedan även Norwegian Open-hoppbanan på lördagen och lade sig på en fin fjärde plats, en sekund efter vinnaren. Det var en rak och snabb bana och jag är väldigt glad att tiden räckte så långt!

På söndagen när det var finaldags fladdrade fjärilarna i magen. Tankarna flög. Nu jäklar! Vi Skall in och ösa och ha så jäkla rolig! Vi skall visa norrmännen hur offensiv rovdjursagility ser ut. Vi har inte tid med en sekunds tvekan. Vi kör full fart från start till mål. Vinna eller försvinna! Vi kan det här, Piraya är min bästa vän och gör alltid sitt bästa.

På startlinjen kände jag hur Piraya gjorde sig redo och hade fullt fokus – jag gick in i hennes bubbla. Sedan sprang vi allt vi kunde. Kommer ihåg att jag pratade med henne under hela första delen av loppet. Att det tog tid i den blå tunneln, hon bara försvann. Så närmade vi oss balansen. Jag blev tyst de två hindren innan balansen. ”Nu är det bare å spring” som Stenmark skulle ha sagt hann jag tänka. Och hon sprang! Hela vägen ner och när vi gick i mål, nolla, kändes det alldeles, alldeles underbart. Vilket avslut på denna helg!

Glada vinnare på prispallen!

Tänk att min älskade nioåriga 27 centimeters höga guld-fisk fortfarande springer så jäkla fort!

Vi låter en hel del när vi kör, och det kan nog vara ganska underhållande att se på, samtidigt som det säkert kan få en del att smått chockat tänka ”Oj, vad hon ropar…”. Har bara en sak att säga om det, Piraya ÄLSKAR när jag peppar henne under loppet. Det gör henne taggad. Det är som att vi eggar och utmanar varandra! Ni får helt enkelt se det på filmerna när det kommer. Och som Anna Käll sa redan under landslagsuttagningarna 2007: ”Du får dela ut öronproppar hädanefter när du skall köra”.

I tunnelcupen kom Lydia med Dingo tvåa och Petra med Lira trea! Heja Sverige! Grattis!! Dingo tittar chockat på den stora bucklan: ”Wow! Vann lilla  jag den stora!”

Hoppas ni, NO-teamet, ordnar tävlingen nästa år också. Vi kommer!

12 thoughts on “Norwegian Open – en braksuccé

  1. Vi er veldig glade for å få svensk besøk på NO.
    Vi er også glade for alt beröm og positive tilbakemeldinger.

    Neste år… vi får se, vi får se.. ;o)

  2. grattis 🙂 grymt bra 😀 !!

    men hur räknar man med certen osv? visst är det bara som i sverige för skk reggade? och hur räknar man med de officiella tävlingarna… med pinnar eller?

  3. Det var utrolig moro å ha dere svensker på besøk. Spesielt med norske mössor, og svensk bekledning…he, he, he. Dere var flinke til å lage liv rundt ringene, og ”backe” hverandre opp.
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger rundt arrangementet – det varmer!

  4. Så kul – jeg fant din blogg! Grattis så mye med flott løp i finalen!:)
    Håper det neste år kommer fler svensker, jo flere jo bedre! Og jeg er helt enig med deg, det var et fantastisk agilityarrangement!

  5. Ping: FLOW! « Team Propiraya

  6. Ping: Golden thursdays & Norwegian Open-nostalgi | Team Propiraya

  7. Ping: Norge med frost och sol samt tankar om nuet – Team Propiraya

Kommentera

