Barmarksskolan

 

Brenda cyklar i mål

Maja har varit på mig varenda dag nu om att berätta mer – hon vill veta allt! Helt rätt Maja!! På mig bara. 🙂

Jämfört med mina allvetande nya vänner vet jag endast en bråkdel av allt som finns att veta om draghundsporten – jag lär mig ständigt nya saker, t ex att ha bensnören. Marlene är som sagt den som drog med mig in i draghundsvärlden och tyckte absolut att jag skulle sätta igång. Hennes blogg är fylld av träningstankar, både om drag och annan hundträning.

Mitt intresse började förra hösten och i vintras tog jag Grönt kort, hur man tar det kan man läsa mer på Draghundsportförbundets egen hemsida (SDSF) – ni kan inte missa länken till hur man tar det gröna kortet. Kan också säga att det fixar ni plättlätt! Har man grönt kort i ridning är det ännu lättare.

Sedan gällde det att hitta en klubb ansluten till SDSF att tävla för. I den vevan kontaktade jag ordförande i SDSF angånde att Solna agilityklubb skulle söka medlemskap i SDSF – förstå hur roligt att kunna tävla för SAgK i drag! Efter ett gäng vändor så är detta mer eller mindre färdigt, så nästa år hoppas jag att vi kommer springa i SAgKs lila färger i löpspåret, eller till och med åka tvåhjuling bakom rovdjuren. Cykel eller kickbike, det är fortfarande frågan.

Hur som helst, en hemsida jag varmt kan rekommenderar er att kika på för att lära er mer är Anna-Carins hemsida, tjejen som tog dubbla SM-guld under barmarks-SM. Framför allt har hon gjort en grymt bra inläggsserie om just barmarksdrag: Barmarksskola. Där beskriver hon enkelt och kortfattat både regler och träning. De e bara å läs – sedan e de bara ut å spring!

 

4 thoughts on “Barmarksskolan

  1. Kollade lite på det där med cykel/kickbike. Jag har precis köpt mountain bike då jag inte får springa längre (löpträning är inte bra när man har slitit sönder allt som går att slita sönder i ett knä). Men funtade lite på hur mycket motion det blir för en själv med cykel, beror förstås mycket på hur lättrullat det är. Vet du långt det är som de cyklar? Är lite sugen…

  2. Cyklingen är oftast mellan fyra och sex kilometer. Det blir en god portion motion även för dig, resultatet avgörs både av hundens dragvilja och kondition och din styrka och kondition. Tävlingarna är ofta på elljusspår av olika slag = mycket backar! Jag tror att förarens förmåga mycket väl kan vara avgörande i just cykelklassen 🙂

  3. Ping: Dra(g) åt skogen! « LiveLoveTry

Kommentera

