Hjalmar – att klicka en bock

Sitter där jag sitter. Nu ljuger jag. Ligger där jag ligger är mer korrekt. Blev inget Holland för mig. Hostar och hostar, orkar ingenting och är bara matt. Samtidigt är jag otålig och rastlös. Vill åka till Holland. Vill jobba. Vill träna. Vill, vill, vill… Nu är det som det är. Jag få istället försöka läsa ut Donna Tartts ”Den hemliga historien”, fixa med det jobb jag kan fixa med via datorn och planera kommande träningar. Fast det hade varit bra mycket roligare att vara i Holland och prata träning.

Nåväl, nog om ältandet, nu till något mycket roligare. Åkte till gården i förra veckan och gjorde ett försök att klicka deras bock: Hjalmar. På plats kändes träningen stökig och oplanerad, men efter att jag redigerat bort dötid syntes det faktiskt vilka framsteg vi gjorde på hans första och hittills enda träningspass! Klickerträning is tha shit!

Ja, detta är också en undervisningsfilm. Nästa gång hoppas jag få tillfälle att träna en av grisarna till ett beteende genom att använda shaping. Har inte riktigt bestämt vilket  beteende. Troligen blir det sitt eller ligg. Buga kanske. Ett beteende som i alla fall inte innehåller någon form av target. Kanske har ni något förslag på ett hyfsat enkelt beteende för en gris – vill kunna få fram beteendet under tiden jag är på plats för att verkligen fånga varje stegutveckling på film.

Skulle också behöva få fatt på något mindre djur som känner sig träningssugen… Någon som har en liten gerbil eller råtta som är aktiv, godissugen och som bor i Stockholm?

One thought on “Hjalmar – att klicka en bock

Kommentera

