Dragtankar & träningsanalys

Nu medan jag är sjuk har jag tid att fundera mer kring det här med draget, och framförallt planera framtida träningar och vad som krävs av oss för att ligga i topp.

I agility är det inte självklart vad som krävs. Visst, allt går på tid, det handlar om att genomföra banan så snabbt som möjligt, men det känns som att det är så många fler delar som skall stämma överens att ens svagheter lätt kan kompenseras av ens styrkor. Vi tar ofta tid på enskilda delar (slalom, kontaktfältshinder, serpentin vs innersväng etc.), men trots att jag har våra styrkor och svagheter i ryggen är marginalerna många och utgången beror ofta på hindrens placering, underlag, det odefinierbara och många fler faktorer. Planerandet inför draget känns på det sättet renare. Det handlar om att springa. Det handlar om att springa snabbt. Och det handlar om att hunden skall dra!

Trots sin renhet finns det, som tur är, flera delar att jobba på. Tycker att Anna-Carin har gjort en grymt bra lista över situationer att träna på. Delar att tjäna tid på och nöta in så att de sitter som ett smäck. Här snackar vi träningstänk, me like!

En sak jag tagit fasta på är att ett team inte är starkare än dess svagaste länk, och i canicross är det ändå föraren som är den svagaste länken – Ozz springer helt klart snabbare än vad jag gör. Kan jag springa snabbare och längre har vi kommit långt. Läste ett av Marlenes mål, att hon vill kunna springa xx antal km/h – utan hund: inspirerande tanke. Tänk snabbt utan hund och lägg sedan på hjälp från hunden – jäkligt snabbt team!

Den andra saken jag verkligen fick känna på under själva tävlingshelgen är vilken skillnad det blir i mitt eget löpsteg när hunden drar. Som jag tidigare skrivit hade Ozz inte tänt i draget tillräckligt, men de gånger hon drog fick jag enorm stor hjälp. Wow vilken skillnad! Därför behöver vi definitivt jobba mer med draginstinkten (uttrycker sig dragfolket så?).

  1. Spring snabbare – orka längre!
  2. Tänd på drag – jag vill att Ozz har samma blick som på bilden från intervjun!

Hur snabbt behöver vi springa? Vinnaren i grupp CW B sprang på 4,5 min/km och vi sprang på 4,8 min/km. Det är 30 sekunders skillnad per kilometer. Jämför jag sedan med vinnaren i CW C (klassen där polarhundarna springer) hade de tider omkring: 4,0 min/km och CW A (räknas som den snabbaste klassen eftersom det är där de stående fågelhundarna och blandraserna får lov att starta – vi snackar långbenta och supersnabba hundar) hade de tider ner på 3,5 min/km, wow! Alltså en och en halv minut (1,5 min) snabbare per kilometer, vilket är mycket på en sådan här kort sträcka. Vi har att jobba på.

Det jag ser som vår styrka är upploppen, jag har snabb acceleration och springer snabbt, och mitt tävlingshuvud. Det jag behöver jobba mer på med mig själv är att få upp ett snabbare grundtempo och jobba med löptekniken i upp- och nedförsbackar. Oj, kändes som att listan på våra svagheter skulle bli mycket längre. Har jag missat något?

Om OM inte fanns hade Piraya varit diktator
Den bästa känslan efter denna helg är att vi har mycket mer att ge. De fanns alldeles för många ”OM” denna gång, ”OM” som för en gångs skull var konkreta och går att förändra och förbättra till nästa gång. Härligt! Jag är en person som ogillar copingfraser med OM: om det bara inte hade regnat – träna mer i regn då! Om det bara inte hade varit en man på plan – träna med män då! Om det bara inte hade varit för att… etc. Strunta i OM, ta det som ett tecken på att förbereda er bättre till nästa tillfälle. (Nu låter jag väldigt kategorisk… shit, om jag inte flickat med höften på årets agility-SM hade Piraya & jag legat femma inför agilityloppet, men vad hjälper det mig att tänka OM, OM och OM? Nada. Bara se till att hålla höfterna i schack nästa SM. Det är vad jag kan göra).

Vad skall vi jobba med för att minska antalet OM?

  1. Bättre utrustning! Den absolut värsta sortens om som finns. Är så jäkla megaglad över att just Malin var vår bilgranne så att vi redan nästa dag kunde ta bort det störande momentet av byxor som åker av och midjebälte som åker upp. Tror även nya skor kan vara en smart grej, eller vad tror ni (se bild nedan)?
  2. Jobba med Ozz drag för att få henne tänd. Se till att betinga vårt upploppsord ännu bättre – även med mig i släp.
  3. Bättre uppladdning, det vill säga inga fler stegtävlingar innan tävling.

Kolla in min snygga tejpning av skon till höger för att inte tala om alla hål – detta är vad jag kalla väl använda skor: Salomon FTW! Nya beställs ikväll!

That’s it! Hur bäst som helst. Kan säkert komma på fler ”OM” om jag anstränger mig – men varför anstränga sig? Dessa är de som konkret poppar upp i mitt huvud och som relativt enkelt går att jobba med och tänka på. Hurrey! Vi är laddade och känner oss redo att ta tag i träningen.

Nu vart jag ju än mer träningspepp – längtar!

7 thoughts on “Dragtankar & träningsanalys

  1. Jag blir oxå motiverad av dina inlägg! Såpass att det känns som att jo, drag, det kan nog vara min grej. Det är det nog inte, egentligen, men det vore nog absolut Perrins grej, ffa med kickbike. Kanske får försöka lära honom att dra även när jag springer…

  2. Kul att läsa om dina dragtankar, din entusiasm smittar av sig!

    Bra skor – ja 🙂
    Bra bälte – ja :-). Ett som inte åker upp i midjan. Visst pratade vi om bältet från Non Stop Dogwear? Jag köpte mitt på Djurmagasinet…dyrt men himla bra när man springer/åker skidor med stor hund. Liten hund med för den delen.

    För att få fart på dragviljan tror jag det bästa är att träna tillsammans med andra. Det var det som fick Inka att fatta grejen, och det krävdes inte många gånger på det sättet för att vi skulle kunna köra själva hon och jag. Och hon kan springa om andra ekipage utan att tappa motivation framåt. Men hon är inget dragvidunder, och hon behöver tillfällen att köra med andra för att hotta upp draget lite då och då. Hennes starka sidor som gett en del gratis i detta är ju jaktinstinkten att jaga andra, och en god portion galenskap och pannben :-).

  3. Jag tycker absolut att du ska investera i ett par nya joggingskor om du tänkt att hålla på med det här 😉 Dina fötter, dina ben och din rygg kommer att tacka dig 😀

  4. Elida: 🙂 låter bra

    Johanna & Em: heja!

    Linda: ser fram emot att träna ihop vid tillfälle!

    A-C:Haha! Grejjen är att just dessa skor är de enda jag litar på att jag inte får ont av till 100% 🙂 av just den anledningen vågade jag inte köpa nya skor förrän efter SM. Men snart hoppas jag på ett par av samma modell men med ny färg!

Kommentera

