Det var det här med skofetisch…

För drygt ett år sedan, i juni 2010, skrev jag om min fetisch för träningsskor (övriga skor är i stort sett obefintliga i vår garderob) och hur det hela började. Denna fetisch har inte förändrats på något sätt; efter förra årets ansträngning av hälsenan har min syn på hur viktiga skor är till och med eskalerat. Rätt skor är A&O!

Låt mig nu presentera mina nya favoriter på listan över underbara skor som är ett måste i skohyllan!

Meidl Kansas GTX W

De här vandringskängorna är super! En dröm att gå i och fullkomligt vattentäta. Hade dem i Jämtland i somras och att ta sig genom ankelhöga jokkar var absolut inga som helst problem. De höll för allt. De är eventuellt något tunga, om jag jämför med Simons Keylands Zephyr (som även Jo är grymt nöjd med), men det är inget som jag personligen stör mig på. De är verkligen super nu under hösten i leriga skogar.

Inov8 x-talon 212

Det är ett gäng agilityförare som började använda dessa för ett antal år sedan, och förra året köpte jag ett par och jag kan bara säga WOW! Det här är skor som aldrig sviker! De har suveränt grepp i alla riktningar utan att tugga sig fast i marken, superlätta och ursköna. Jag använder dem bara på banan, men mina vänner (utan problemfötter) har dem när de är ute i spåret och tycker de fungerar för både löpning och promenad i skogen. Jag har aldrig fått ont av dem, men vågar inte längre chansa när det gäller skor, i alla fall inte under tävlingssäsong.

SALOMON XA Pro 3D Ultra GoreTex

Slutligen har vi mina nya Salomon. Detta är samma typ som de jag visade på bilden igår, fast de på bilden igår är drygt fyra år gamla. Oj! Vet att man skall byta skor varje år eller var 100 mil, men… tja, de skorna är de som fungerat på mina fötter utan att jag fått ont, så det har blivit kvar. Vågade definitivt inte byta skor till SM, men nu har jag ju ett drygt halvår på mig att jobba mig in i ett par nya skor innan nästa omgång.

Funderar mycket på det här med skor och hundfolk.Vi går sjukt mycket mer än många andra, till och med i jämförelse med de som tränar. Har frågat runt och mellan 5 km och 2 mil per dag är vad hundfolk omkring mig ligger på i promenadlängd per dag. Detta är något som jag oftast påpekar till skoförsäljaren, som oförstående tittar på mig. Var 100 mil bör du byta… ok, det vill säga en tre gånger per år? Ok, nu har vi inte samma skor året runt, men det ger ändå ett visst perspektiv hur kort livslängd många skor har. Inte konstigt om vandringskängor håller en ”livstid” om de bara används vid fjällvandingar ett par gånger per år och inte dagligen, i ur och skur. Vidare beror det såklart på vad man går på för underlag. Vi går blandat, främst på grus eller skogsmark. Asfalt sliter ju bra mycket mer än fjällstigarna vi gick på i somras.

Ett tips från min Foppa-coach från norr: ta dina gamla utnötta gympaskor och ha dem när du springer intervaller på myren. Sedan var det bara det där joxet med att hitta en myr söder om dalälven… Men du som bor granne med en myr kan ju tänka på det. 🙂

Kontentan: vi sliter sjukt mycket på våra fötter – se till att ha bra skor på dem!

Ps. till HU-tjejerna (Huddinge undantag för ni har grusplan 😉 ): nästa år vill jag se er i skor som är gjorda för gräsunderlag. Är lika skraj varenda gång jag säger åt er att springa fortare och ser hur ni slirar. Fotbollsdojjor är inte så dyra och ni skulle inte spela fotboll utan fotbollsskor. 🙂 Ni är ju bäst och förtjänar det bästa!

7 thoughts on “Det var det här med skofetisch…

  1. Visst är det UNDERBART med riktigt bra skor! Köpte min första Salomon XA Pro 3D Ultra GortTex i våras och har fullkomligt bott i dem sen dess (är nu inne på par nr 2 då jag fastnade i nåt och drog upp en reva i dom förra så GoreTex-funktionen förstås la av – dom funkar dock ypperligt som stallskor. :o) ) Bara detta att vara VARM och TORR om fötterna är gör en lycklig!! 😀

  2. Coola Salomon! När jag köpte mina för ett år sen fanns bara svarta att välja på. Men de är bra ändå, förutom att jag tycker att de släpper in väta ganska lätt. Skulle gärna ha ett par Inov -skor också :).

  3. Lite avundsjuk på förgen på dina XA Pro 3D ultra.. Mina är tråkigt beige.. Köpte dem ganska nyligen och har varit lite besviken nu till en början då de tagit lång tid att gå in till skillnad från mina specialdesignade Nikejoggingskor som jag sprang 5 km i första gången de satt på foten.. Men nu börjar även Salomon sitta rätt skönt =)

    Använder du dina salomon för löpning också? Killen i affären sa att det funkade att springa i dem på vintern men personligen tycker jag de känns klumpiga?

  4. Marie: torra fötter betyder massor!
    Linda: just mina Salomon är de enda som inte släppt in vatten, annars släpper flera av mina andra GTX skor in vatten, och enligt ”folk” är inte GTX 100%, men… det är först nu med alla hål XA släpper in.
    Ida: Det är dem jag använder när jag springer. Jag har haft Nike air och Asics, men jag tycker nog dessa är bättre. Å andra sidan har jag ändrat mitt löpsteg och springer nu på framfoten istället för hälen, tror det är därför de fungerar för mig (skulle vilja testa barfota skor, men… inte blivit av). Kanske är klumpiga jämfört med annat. Lättast är ju helt klart Inov8, kanske kommer tävla canicrossen med dem nästa gång pga lättheten. Men träna kommer jag göra i Salomon…

  5. Daniel har slutat springa i barfotaskor och har nu såna som du kör agility i o han säger att de är de bästa han testat.

  6. Ok.. kanske får testa mina salomon när udnerlaget blir slirigare sen då.. Mina Nike är ju väldigt väldigt lätta och väger nästan ingenting så när jag tar på mig salomon skorna känns de som tunga kängor. Sulan är dessutom lite i hårdaste laget också.. Men man kanske vänjer sig.. =)

  7. Åhh, då var det ju samma Meindl-känga som jag köpte! 🙂 Inte hunnit använda dem så jättemycket än eftersom det ju varit ovanligt torrt än så länge (knatar mest runt i goretex-skor) – men det lilla jag använt dem har de varit suveräna! 😀

    Har tänkt investera i nya fotbollsdojjor (har haft mina ehh… 8 år kanske, men de är ganska obekväma att gå i och oftast promenerar man ju runt i dem hela tävlingsdagen =inte så bra) till nästa säsong, men de där Inov-skorna verkar ju spännande! 🙂 Är de skönare att knata runt i på tävling (gå fram, gå av, gå hit & dit) än fotbollsskor? Vart köper man dem? Tänkte om man kunde testa hur de sitter på fötterna (och sen ta en diskussion med studentplånboken)… Bra skor är verkligen en bra investering! 🙂

Kommentera

