Filurar över långbanor och threadlar

Johanna gjorde idag ett intressant inlägg angående långbanor. Tror att hon har flera poänger. Själv märkte jag i början när jag körde långbanor att det var just i slutet det blev knivigt – det var som att min hjärna lade av vid 21-22 och jag gick i mål, trots att det fanns ett par hinder kvar. Nu har vi fått mer rutin i det hela och kan sätta långbanor på ett helt annat sätt. Helt klart bra träning!

Elin kör just nu threadlefokus, och frågade om jag visste eller hade någon bra threadlebana. Näe, det har jag inte. För att kompensera denna lack (Åh vad roligt, har skrivit så mycket på engelska att jag skriver engelska ord utan att tänka på det. Humor. ”avsaknad” skall det såklart stå) i banbiblioteket knåpade jag ihop en 28-hinders threadlebana.

När jag satt och ritade funderade jag i banor om: hur, var, när? Till tunnel. Efter tunnel. Slalom. Hinder på rak linje och hinder i trappformation. Ligga före och ligga efter, måste/måste inte. Bakombyte eller framförbyte innan och efter. Det finns många situationer threadlarna behöver sitta. Well, om någon kör banan får ni gärna berätta om era tankar kring banan – även om ni väljer att köra delar av den. Kan tyvärr inte testköra den själv just nu. Men om inte snön kommer riktigt än kanske vi hinner. Håller tummarna.

Lycka till!

15 thoughts on “Filurar över långbanor och threadlar

  1. Thereze: do it! Hur blev det med dina långbanor, ritade du ngr?
    Maria: Jag har använt 25-35, vet vi hur brett ridhuset är? kanske? Skulle definitivt vara roligt!!

  2. Tack, den verkar jätterolig och blir defenitivt min examensbana!
    Det är svårt att rita banor för att man vill få med threadlar för ofta blir det så att man kan lösa dem med tex push+serpentin istället. Men du har lyckats, vilken tur att du hade lite tid över 😉

  3. Ja… men nu har jag inte testat den så vi får väl se 😉 Du får testa först och sedan säga hur det blev. Film…? 🙂 16-19 känns… klurig, liksom slutet. Tanken var att där försöka få push-addicts att vara tvungna att vara kvar på threadle-sidan, får väl se hur ni löser det.

  4. Men du… jag tror faktiskt att 19-19 kan lösas med push. suck 😛 Det är ju trots allt en kort tunnel, och kan man bara pusha upp hunden till ingången efter slalom är det ju bara att plocka den när den kommer ut och puscha vidare. Vägen till 19 lär ju bli bättre också. Damn 😉

  5. Vet inte hur brett ridhuset är, men tittar man på antal hinder i bredd så bör det gå, hinder 11 kan kanske bli lite för nära väggen, och slalom kan ev hamna för nära väggen. 14 – 15 bör man kunna flytta närmare i sidledd om det behövs utan att förändra alltför mycket, Vi får testa 🙂

  6. Jag undrade faktiskt när jag tittade på den om du hade sett att man kunde lösa 16-19 med push 😛
    Men man kan ju prova båda bara för att träna, och annars så är det ju väldigt mycket threadlar ändå 🙂

  7. Maria: vi testar!
    Elin: erkänner att jag missade det 😛 men precis! Man kan ju faktiskt testa båda, man vet ju aldrig när man vurpar och inte hinner. Eller! Så lägger man lång tunnel istället för slalom – då hinner man väl ändå inte en push… eller? Kanske… om man kan skicka dem helt självständigt på 14, men det blir tight som sjutton, och frågan är om inte vägen från 15-16 blir värdelös i sådana fall… testing testing!

  8. Maja: ah! Vi körde nog inte threadlar på Huddingekursen! Kommer inte ihåg att jag visade er det, inte mer än att jag har för mig att jag visade skillnaden mellan threadle och serpentin. Både Sandra och Malin kan visa dig, hör med dem!! Annars får vi ta det nästa gång 🙂

    Kortfattat: en threadle är när två hinder efter varandra skall tas från samma håll, se ovan t ex 4 och 5. För att få in hunden emellan skickar jag hunden över hinder 4 med vänster arm, för att få in den emellan, använder jag mig av höger arm – samtidigt som jag vrider kroppen för ett ögonblick, på det sättet visar jag hunden att jag vill att den kommer in emellan, när den gått in emellan byter jag tillbaka till vänster arm och skickar den på hinder 5 m vänster arm 🙂

  9. Ping: Älska agility! « A-C & Co.

Kommentera

