Tankar om träningsupplägg

Träning och tävlingsupplägg

Inspirerad av Elins inlägg om träning funderade jag vidare på hur vår träning ser ut. Ritade lätt schematiskt upp vår säsong , eller i alla fall så som jag tänker att jag vill att vår säsong ser ut. Förändringar kan alltid uppkomma, men i stort så är min tankegång ut såhär.

Uppbyggnad (blå). För enkelhetens skull börjar vi med det blåa fältet. Det här är under janurai-mars, ca 2,5 mån. Här har vi vilat en hel del och nu börjar vi bygga muskler som skall vara grund för resten av säsongen. Vi jobbar med styrka, spänst, smidighet och grunder. Tränar agility, men framför allt jobbar vi med grunder, belönar upp olika delar och kör till en början korta sekvenser. Mot slutet ökar vi till allt längre banor. Finns tävlingar under denna del, och visst åker vi på dem, men det är på sin höjd en 2-4 starter per månad. Det paradoxala är att t ex Kistamässan är i början av januari, med hela 10 starter(!). Men, eftersom vår vila inte är vila i form av att ligga på soffan, så har jag ändå valt att starta dessa lopp under åren (antingen på Eckerö, Kistamässan eller på My Dog), men i åtanke har jag alltid att vi inte är helt färdiga.

Samtidigt. Många gånger, just för att vi har vilat, har vi presterat riktigt bra under uppbyggnadssäsongen. Allt beror på hur du ser på vila.

Tävlingsäsong 1 (grön&orange). I slutet av mars/april drar säsongen igång på allvar. Nu är det tävlingar var och varannan helg och dessutom tävlingar med flera starter på samma dag. Denna första delen av tävlingssäsongen håller på till SM (tredje helgen i juni) för vår del. Nu handlar det mycket om att förbereda sig inför uttagningar och SM. Träningsmässigt jobbar vi vissa pass med teknik, men mycket handlar om att hålla ihop. Under de veckor då det är allra mest starter tränar vi minst, vissa helger kan det bli uppemot 6-8 starter. Mycket handlar också om vad hundarna behöver, Piraya tränar jag mindre och Ozelot mer.

Observera Vila (gul). Under denna intensiva del lägger jag in en kort aktiv vila på någon vecka. Här blir det ingen agility, men vi håller ändå igång. Visst kan vi träna på saker som återfinns i agilityn, så som target, runda stolpar eller liknande, men vi chillar mycket i skogen.

Sommarvila (röd). Efter SM tar vi det lugnt. 🙂 Ofta är det midsommar veckan efter, så vilan blir naturlig (har nog aldrig tävlat midsommarhelgen vad jag minns). En eller två veckor, beroende på vad vi känner för. Återigen, aktiv vila. Vi ligger knappast på latsidan fast vi kör inte målinriktad agilityträning.

Tävlingsäsong 2 (lila&grön). Juli-oktober är hyfsat intensiva månader. Träningen består främst av längre kombinationer och ”hålla-ihop-träning”. Visst kan det bli teknikpass på särskilda delar vi vill jobba med, men försöker lägga in dem i större sammanhang. På samma sätt som under första säsongen lägger jag in en aktiv vila (blå) även här. Denna vila sammanfaller ofta med löp, men från och med nästa år – då löptikar får starta – kommer vi kunna lägga denna vila mer flexibelt.

Slutligen har vi vår längsta och egentliga Vinter vila (gul) som är under nov-dec. Här kan det till och med i perioder bli riktig soffvila, beroende på helgdagar etc. Men detta gäller framförallt enskilda dagar. I början av denna period ligger ofta en av årets största tävlingar (Rättvik), och det är efter denna tävling vilan egentligen börjar. Dock har jag i år planerat ytterligare en start med Ozz, i december, men efter årets dundervila på två veckor så känns det helt OK att köra lite extra agility under november, för att sedan ta det lugnare under december.

Angående vila, är det allmän kännedom att vila ha en förstärkande effekt på resultat. För att komma i toppform behövs helt enkelt vila mellan all träning. Genom att lägga in småvilor under veckan och månaden och sedan några längre vilor under säsongen underhåller du fysiken, låter musklerna vila och jobba ihop sig för att inte tala om att den berömda polletten som ju så ofta trillar ner just efter vila. För att prestera, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt, behöver du och hunden vila.

Saken är väl den, att nu när vi har mer eller mindre säsong året runt, är det lätt att glömma vilan. Men genom att planera sin tid får man, trots alla tävlingar, in vila här och där, och vips så löser årsplaneringen sig. Vet att många sjukgymnaster är oroliga för att agilityhundarna slits för hårt året runt och att det fuskas med vilan, men jag tror att vi agilityförare är mer medvetna än många av de andra hundsporterna om vikten av vila. Just för att vi inte behöver stressa under specifika säsonger kan vi med lätthet planera vila så som passar individen allra bäst.

Hur tänker du när du lägger upp er träning?

Annonser

8 thoughts on “Tankar om träningsupplägg

  1. Intressant och jag anar att Eva Marie börjar bli frisk 🙂

    I mina ögon har du lagt grafiken åt galet håll så jag har jättesvårt att läsa den hihi. Just den bilden, av årstiderna, brukar jag diskutera med vänner ibland. Alla har inte samma bild av året. För mig ligger sommaren överst, våren till höger, hösten till vänster och vintern längst ned. Jag har ingen aning om varför jag har denna motursbild, förmodligen såg jag den i min tidiga skolålder eller nåt.

    Angående träningen så tänker vi ganska lika 🙂

  2. I wish! Anade ngt igår men efter nattens magworkout känner jag mig rejält mörbultad 😉

    Oj, du tänker så. Jag har alltid vintern överst. Hmm… Har det med travet att göra? Av ngn anl, har jag alltid börjat med uppbyggnad. Hur det än är så startar det där och det blir kl. 00.00, när klockan blir nytt dygn liksom. Fast, det är nog det enkla svaret: året börjar kl. 00.00. 🙂

    Hur lägger du in Vallningen? Är det en del av vilan från agilityn eller kommer det vila utöver det?

    Kram

  3. Jag har lite svårt för att planera in agilityvila. Det känns som att det ofta kommer saker emellan ändå som gör att man måste agilityvila vissa perioder så jag lägger hellre vilan där det passar in i mitt övriga liv. Annars blir det både planerad och ickeplanerad vila och det blir lite mycket. Min vintervila kommer till exempel i år inte nu då det kanske hade passat bäst utan jan-feb så att jag slipper två månader kall och jobbig ridhusträning. Sedan så blir det automatiskt en till två veckors vila inför tentor. På sommaren blir vilan oftast då vi åker iväg och vandrar i fjällen så då planeras den efter när det passar.

  4. Det har du ju jäkligt rätt i. Mitt liv brukar vara tämligen likartat, men nästa år är jag borta under feb-mars. Tack för påminnelsen!

    Det var kul att du tog upp fjällvandringen. Jag tog ju det som vila detta år, men… vette sjutton om det var vila för pappisarna (vallhundarna far ju runt oavsett). De hängde på, men var hyfsat möra efter 4 dagar på tur – flera delar off-track skall tilläggas. Nu får Piraya vila relativt mycket iaf, så det var inget som påverkade henne, men funderar på hur mkt vila en fjällvandring eg är.

  5. Väldigt intressant, jag brukar få in oplanerade vilor hela tiden pga av tentor, sjukdom, jobb m.m. Sedan blandar jag ju mycket mellan agility och andra sporter för att jag anser att agilityn sliter så pass mycket. Hur vidare det helt sant vet jag egentligen inte;-)

    Dock är jag noga med att vi få minst en vilodag i veckan som är träningsfri.

  6. Jag har ju vallningen i vardagen och räknar den för det mesta som motion. Det är ju sällan jag har hårt arbete att erbjuda mina hundar.

    Jag brukar, om jag generaliserar grovt, ha året upplagt i första halvan agility och andra halvan vallning. Sen korsas vägarna såklart en del och eftersom jag blandar två tävlingsgrenar blir det svårt att ha en exakt plan att följa. Jag är följdaktligen ingen långtidsplanerande människa, i alla fall inte när det gäller detaljer. Däremot är jag noga med att lägga in vila efter hård träning/tävling. Försöker hålla mig till tuffa pass max varannan dag. Ibland när det är tävling flera dar i rad brukar jag ta ett par dagar helledigt för hundarna beroende på hur jobbigt de haft det. Det varierar ju mycket. En agilityträning kan vara grymt jobbig medan en tävling är plättlätt. En vallningsträning kan vara jobbig enbart för huvudet medan en tävling kan vara på gränsen till utmattning en varm sommardag. Och så alla grader däremellan… så det blir mycket att gå på känslan.
    Sen brukar det bli naturliga viloperioder, viktökning och uppbyggnad under vinterhalvåret.

    Luddigt svar… 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s