En inspirationskälla

Satt för ett par veckor sedan och pratade med en doktorandvän. Vi kom in på det här med inspiration, och att det är inspirerande att se andra lyckas. Om jag ser någon lyckas, ser att det är genomförbart, då är det lättare att lyckas själv.

If I see people succeeding around me, it will stimulate my desire to succeeed

En sådan inspirationskälla fann jag 2005, när jag läste etologi vid Stockholms universitet: Hanne Løvlie. Hon är i mina ögon en grym vetenskapskvinna; skarpsynt, noggrann och dedicated (tycker att det engelska ordet bättre skildrar vad jag menar än det svenska ordet målmedveten, kanske brinnande vore bättre…?). Förutom dessa egenskaper har ett av hennes PhD-pek (pek är ett annat ord för manus, den artikel man som doktroand publicerar för att nå sin doktorstitel) blivit publicerat i nature (THE tidsskrift, det är likställt med att vinna VM om man blir publicerad där) under sin tid som doktorand. Wow liksom! Men, inte nog med det. Artikeln kom på omslaget. Det är hur stort som helst!

Jag har såklart fler inspirationskällor, både människor och djur. De får mig att brinna. Fast, kanske är det ändå så att jag själv får mig att brinna många gånger. Får lov fundera vidare på det. Till dess…

Vad får dig att brinna?

4 thoughts on “En inspirationskälla

  1. Jag tror att jag brinner för själva saken men inspireras av andra för att vinna/nå framgång. Att bli ”nr one” liksom – det kan jag behöva hjälp av andra för att orka sträva mot.

    En sak jag har funderat på, på senare tid vad gäller doktorerandet är om det är så självklart att omslaget på Nature är det självklara målet? Jag är också sjukt imponerad och inspirerad av Hanne, så det är inte det. Jag bara tänker att om man brinner för något enormt smalt är utsikterna att nå omslaget på Nature sjukt små – men det kanske inte gör något?

  2. Mija: tänkte också på det sista du skriver när jag skrev. nature behöver ju inte vara #1, det beror väl på inom vilket område man forskar också. Och jag vet inte heller om just DET är målet: omslag på nature. Men, det öppnar upp tanken att nå lite (mycket) längre än vad gränsen för OK går.

  3. Jag är också sådan som inspireras av människor runt mig, eller som jag läser om. Du är ett exempel på en av dom människorna 🙂

    Att jag nu har ett mål och, på sätt och vis, en plan tror jag beror på att jag hittat, lyssnat på och omgett mig med människor som ger mig tips, inspiration och visar vad som går att göra och hur man kan göra det.

  4. sitter och funderar på saken.. Tror som du säger att det är människor runt omkring, men ofta att umgås med såna människor. Att träna med duktiga människor och hundar är verkligen en inspiration.. Att diskutera olika strategier och annat inom träningen och komma fram till nya idéer, det är inspirerande…

Kommentera

