Hundens språk och tankar, ny bok av Per Jensen

Pelle har kommit ut med en ny bok, oktober 2011, som jag ännu inte läst, men högst troligt snart har i mitt bibliotek. Böcker har en tendens att dyka upp där.

Hittade ett referat på nätet, och funderar på, efter att ha läst det, vad som skiljer denna bok från Ádám Miklósis bok Dog behaviour, evolution and cognition. obs. under länken till Miklosi hittar ni många av de hundreferenser som ofta omnämns i olika sammanhang i pdf-format, fria för alla att ladda hem *tummen upp*.

Förutom att Pelles bok är lättillgänglig på svenska, låter innehållet mycket likt ovan nämnda bok: hundens historia med Savolainen i spetsen, personlighetstest och Miklósis forskning. Det som får mig att vilja köpa boken är vad den tar upp om utvecklingsfaserna. Något nytt? Jag får ta reda på det.

2 thoughts on “Hundens språk och tankar, ny bok av Per Jensen

  1. Jag har inte läst den här boken ännu, bara bläddrat i den på Pelles föreläsning och när jag köpte den som present till en vän 😉 men har läst Miklósis.
    Visst verkar innehållet lika, men sättet de skriver på är väl en stor skillnad. Visst är det svårt att jämföra när den ena är på engelska och den andra på svenska, men denna är på ett mer lättläst språk, populärvetenskapligt kanske man kan beskriva det som. Lite som hans ”Djurens beteende”, även om den här är fylligare. Jag tycker för övrigt att Pelle är grymt bra på att skriva på ett sätt som gör att även icke-forskare, vi amatörer lätt kan ta oss till innehållet i böckerna, både i hans engelska och svenska böcker.

Kommentera

