Jumping into plyometrics – plyometrisk träning

Wohoo! igår kom min efterlängtade adventspresent – alla ger väl sig själva adventspresenter hoppas  jag: en bok om plyometrsik träning. De som gått FART-kursen för mig har fått köra delar av denna träningsform, eftersom det är något jag ofta kör själv. Har framförallt inspirerats av övningar jag gjorde som yngre och såklart nätet.

Nu medan jag varit sjuk så har jag blivit allt mer sugen på att ta fram ett träningsprogram baserat på de övningar som finns och sökte därför efter en mer etablerad inspirationskälla med samlade övningar. Hittade den här boken och efter att nu ha bläddrat igenom den flera vändor verkar den vara precis det jag varit ute efter. Brukar ju jämföra oss agilityförare med explosiva innebandyspelare, så det blir basen för övningarna. Räknar också att det skall hjälpa mig att få upp ytterligare fart i draget.

I våras var jag i Gävle och föreläste om tävlingspsykologi, och då vet jag att det var ett gäng där som tagit fram ett träningsmaterial just för agilityförare. Ville skicka efter materialet, men så kom något emellan och jag glömde bort… Får helt enkelt ta tag i det igen. 🙂 De gjorde i alla fall en studiecirkel om träning som hölls i en idrottshall under vintern. De sågs en gång i veckan och tränade ihop – utan hundar. Verkligen en rolig idé tycker jag!

 

One thought on “Jumping into plyometrics – plyometrisk träning

  1. Vilken super rolig idé!

    Skulle verkligen villa få igång träningen men någon stans kommer tidsbrist och självdisciplin i vägen.

    Den plyometrisk träning låter intressant, får helt klart kolla upp det:-)

Kommentera

