Lucka #1: Varför tävlingspsykologi?

Det snabba och enkla svaret – för det är vi skyldiga våra bästa vän.

Idag har i stort sett vi alla liknande träningsmöjligheter. De flesta klubbar har både bra appellplaner, hinderparker och hela Sverige är en enda stor spår- och sökskog. Nya träningshallar byggs hela tiden, till och med på vintern kan vi se till att få förstklassig träning. Dessutom har vi nära till världsledande coacher inom alla grenar: Jenny Damm, fam. Svartberg, fam. Mattsson, för att bara nämna några.

Vi har alla möjligheter att lyckas!

Det som skiljer dagens prestationer ligger inte längre endast i antalet träningstimmar. Det ligger minst lika mycket i hur mycket vi lyckas träna oss själva att hantera olika situationer – störningsträning helt enkelt. Det är så jag ser det.

Vi lägger ner åtskilliga timmar på att våra hundar skall hantera olika situationer och miljöer. Men hur mycket tid lägger vi på vår egen träning att hantera densamma? För att verkligen få ut det bästa ur oss själva, ur vår hund och ur helheten av ekipaget behöver alla delar stärkas. Där spelar förarens mentala en stor roll.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk (Latinskt ordspråk)

Bli medveten om dina tankar och känslor. Lär dig hur du skall hantera dem. Lär känna dig själv så att du vet när du skall plocka fram de känslor och tankar som passar vi olika tillfällen.

Vad är tävlingspsykologi för dig?

5 thoughts on “Lucka #1: Varför tävlingspsykologi?

  1. Ser verkligen fram emot din kalender i år! Min känsla, min inställning, min förmåg att ta rätt beslut i olika situationer tillsammmans med min hund (inte inst i tävlingssammanhang) upptar mycket av mina tankar för tillfället – så jag håller verkligen med om att det är ett viktigt ämne. Jag bygger och filar på min hund men mig själv behandlar jag styvmoderligt. Och hur ska jag då bli en bra förare som hjälper hunden att göra rätt under lite utmanande förållanden (som en tävling är)?

  2. För mig handlar det om att inte låta sig störas av små eller stora saker (t.ex. medtävlande som bara ser svårigheter och mal på om det under banvandring, ett trist väder eller komma på tio hundar innan man ska in på SM-finalen att man inte bytt skor och att de ligger i bilen på parkeringen…) Kan man påverka gör det! (Hann byta skor ;o)) Kan man inte påverka, lägg det åt sidan och fokusera på det du kan påverka!

    Ser också grymt mycket fram emot denna julkalender! TACK för att du orkar gör den!

  3. Sjukt spännande ämne!! 🙂 Jag läste Idrottspsykologi 15 hp innan jag började på GIH – skulle inte ha ngt emot att förkovra mig mer inom ämnet, ser fram emot att följa din adventskalender!! 🙂

    För mig är tävlingspsykologi att kunna prestera på sin yttersta förmåga när det gäller, oavsett allt runtomkring. Där har jag mycket att jobba med eftersom jag framförallt bara tävlar för att det är så sjukt kul (vill självklart utvecklas & prestera – på vår nivå – men har inga ambitioner om att vinna SM & VM). Jag måste jobba med att sätta upp konkreta mål för oss och hur jag ska få mig själv att verkligen tagga till inför varje lopp! De FÅ gånger jag lyckas bli nervös & pepp – då jobbar jag som sjutton – måste jobba på att hitta den känslan mer än bara någon gång om året! 🙂

  4. Tävlingspsykologi är, för mig, inte bara förmågan ATT lita på mig själv, men också att faktiskt KUNNA lita på mig själv…. Rätt beslut i rätt tid kräver tillit till sig själv och det tävlingsspykologi för mig.

  5. Kul att ni delar med er 🙂
    Lena: Det bästa är att det aldrig är för sent att börja bli medveten, skön tanke!
    Åsa, så jäkla rätt tänkt! Och det blev ju också grymt!!
    Jennie: så jäkla bra att du skriver just DET för det är så viktigt att vi inser att alla är vi olika, ngr blir för nervösa och ngr behöver bli mer nervösa!
    Ylva:Helt sant, tillit och trygghet är viktiga faktorer!

Kommentera

