Lucka #4: Spegla dig i din hund

 Din hund är en spegelbild av din mentalitet (EM Wergård)

Hur mycket påverkar DU din omgivning tror du? Ett av de absolut vanligaste tipsen på en allmänlydnadskurs är att föraren inte skall spänna sig vid t ex möte med andra hundar. Oavsett om föraren fipplar med kopplet eller inte känner hunden av förarens spändhet och reagerar allt som oftast utefter detta.

Detsamma ser vi ute på banan eller planen. Under uppvärmningen går det mesta precis som ni tränat, men så sätter du foten innanför gränsen för där bedömningen börjar och helt plötsligt har du en ny hund bredvid dig. En hund som nosar, sticker, går långsamt, exploderar eller har vadd i örnen.

För hunden är det samma sak. Du är cool, ler och är dig själv. Men så plötsligt byts du ut till en träbent och stirrande pirat, som antagligen är en aningens otäck – vad göra för att få matte eller husse till sig själv igen? Testing, testing!

Hunden och du är ett team!

Det är inte något konstigt att hunden läser av oss så lätt. Betänk att vi använder hundar för att läsa av epilepsianfall eller när blodsockernivån förändras. Att reagera när föraren beter sig annorlunda blir helt enkelt ett naturligt svar från hundens sida.

Märker du skillnad på dig själv och/eller hunden i träning eller tävlingssituation? Finns det träningssituationer då ni agerar annorlunda jämfört med andra träningssituationer? T ex när någon/några tittar på, ni är på en annan klubb, eller liknande. Att bli medveten om dessa små eller stora förändringar gör att du kan börja fundera på vad du bör fokusera på i din mentala träning.

Fokus & koncentration, nervositet eller avsaknad av densamma, attityd, negativa tankar, självförtroende, prestationsklimat, anspänninsläge etc. När jag häromdagen skrev att vi alla är unika, menade jag att vi reagerar på olika sätt och behöver jobba med olika bitar på olika sätt. Att bli medveten om sig själv.

Hur påverkar dina tankar din omgivning?

8 thoughts on “Lucka #4: Spegla dig i din hund

  1. Som du och jag har pratat om (och pysslat med), så tror jag starkt på att försöka vänja hunden vid att matte blir konstig ibland. Jag vill att de (innan vi börjat tävla) känner igen den matte de har på tävling och inte tycker att det är så konstigt att jag ibland är lite hysterisk. Upplever att det är lättare att träna hunden att tåla min sinnesstämning än att träna mig själv att hantera min tävlingspersonlighet…

  2. Jättebra kommentar Jo, hur gör du för att förbereda Rally och näsan rent konkret för när du är konstig/beter dig annorlunda? Mija gav en jättebra beskrivning sist vi sågs, kan se om jag kan få henne att skriva om det också 🙂 Konkreta tips är guld värda.

  3. Hmm, jag tror att jag försöker framkalla diverse former av stress hos mig själv på träning, jag kanske ”ser till” att ha tidspress för mitt träningspass, kör i ”ström” med min träningskompis, slarvar lite med banvandringen, ropar mycket om jag inte brukar göra det i vanliga fall eller gör något annat som bryter mina och hundens träningsrutiner. Det handlar för mig om att försöka försätta mig i en laddad och lite förvirrad sinnesstämning eftersom det är så jag är på tävling. Naturligtvis måste själva övningarna vi kör då vara såpass lätta att det inte går ut över hundträningen, speciellt de första gångerna jag kör såhär, oftast gör jag detta i kombination med proofingövningar på t ex kontaktfält eller annan hindersäkerhet.

    Jag försöker också lära hunden en rutin innan start som förbereder på uppgiften som komma skall, och som är orelaterad till vad jag gör, så att hunden kan ha sin rutin före start och jag kan ha min. Med Rally har jag jobbat mycket med att störningsträna kamp med kopplet så att jag kan ladda själv innan start utan att samtidigt behöva hantera hennes utåtriktade personlighet. Med Rejsa försöker jag hitta tillbaka till uppvärmingsrutinen jag haft med tidigare lite lugnare hundar jag kört: jag sitter på huk med hunden mellan mina knän, håller fast den över bogarna, jag tittar på agility och laddar, hunden gör detsamma och så går vi på något sätt in i ”bubblan” tillsammans. Jag upplever att det hjälper hundarna en hel del att träna mycket rutiner innan start, så att de känner igen sig i uppladdningen även på tävling. Loppet börjar ju faktiskt en bra stund innan domaren blåser i pipan.

    Nu blev det visst en halv uppsats om detta, men det är ju ett spännande ämne 🙂

  4. Åh, jeg er så glad for at du skriver denne adventskalenderen! Jeg blir latterlig supernervøs bare av en vanlig konkurranse, og når jeg for én gangs skyld ikke er det, fokuserer jeg dårlig og gjør slurvefeil…

    Det har gått ganske greit med min klippe av en schipperke, han reagerer aldri på noe som helst (har aldri heller vært redd for noe i sitt snart fire år lange liv). Men når min lille, fjantige bc skal debutere til våren, mistenker jeg at han kommer til å reagere veldig om jeg ikke er meg selv…

    Mental trening er viktig! Og vanskelig…

  5. Jag vet att alla säger att det spelar roll vad DU gör och känner. Säger det själv till folk som förstärker orolighet hos sina hundar omedvetet. MEN – när jag hade min osäkra pinscher så tyckte inte jag att det stämde. För i vissa situationer där jag spände mig och kortade kopplet reagerade han med att vara lugn – så länge det var en retning som låg på rätt nivå. Dvs ofta att avståndet var det rätta till tex andra hundar. Men var avståndet för kort spelade det ingen roll om jag så var coolaste i stan. Därför, och av andra träningserfarenheter, har jag fått tanken att oavsett störning så lyckas hundarna om de har tillräcklig kunskap och erfarenhet om situationen. Fast där ligger kanske den träningen ni efterfrågar?

Kommentera

