Non Reward Markers (NRM)

Finaste Eva la idag ut en länk om Non Reward Markers till oss djurtränare, och jag vill dela den länken med er eftersom  jag tyckte Laura hade skrivit riktigt bra om dem.

Läs hela länken, men något jag tog extra fasta på vad följande stycke:

While, superficially, an NRM seems to be relevant data, it can break down careful training. Positively-trained cues are themselves tertiary reinforcers. An NRM after a failed cue breaks the contract of reinforcement, offering P+ (positive reinforcement) after a tertiary reinforcer—and creates serious risk of poisoning the cue (and rendering it useless for future use in chains).

(Note: If you find yourself using an NRM after a cue, review the cue. Why isn’t it working? The issue is probably not the NRM at all!)

Använder ni NRMs? Hur och när i så fall?

En NRM är detsamma som ”fel-ord”, ”ooops-ord” eller ”kallt” i varmt eller kallt-leken. Används helt enkelt för att tala om att djuret/människan är på fel spår: ”du-kommer-inte-att-få-någon-belöning-för-det-där-markering” och behöver tänka om.

4 thoughts on “Non Reward Markers (NRM)

  1. Tänkvärt! Jag använder felsignaler i stadgaträning men nästan aldrig i shaping av nya beteenden. Tror jag. Ska fundera lite till 🙂

  2. Har använt felord men försöker komma bort från det, känner att det inte har den effekt jag önskar på unga hunden och stora hunden blir helt enkelt förtvivlad 😉 Läste om LRS (Least Reinforcing Stimulus/Scenario) hos Åsa och provar det nu, men hjälp vad svårt det är att inte klämma i ett med ”oj” när det går lite snett 😮

  3. Jag har ett felord ”tokigt” som betyder (för mig) ”det där får du inte belöning för”. Om det betyder samma sak för Kaia är en helt annan fråga…

  4. Jag har det med Yoda, men vet inte riktigt om han förstår det. Han blir frustrerad och stressad när det blir fel. Ari har jag försökt att inte säga ”oj” eller liknande när det blir fel, men säger nog ”nämmen” när han tex inte greppar leksaken så fort så jag hinner rycka undan den. Är avig till att använda något ord, efftersom jag lätt kan låta irriterad.. och är fruktansvärt inkonsekvent..

Kommentera

