Grötstadiet – pendlar mellan 3:an och 4:an

Bästaste hundtränarkumpanen ”nu-kör-vi-stressig-VM-träning-träning” Jo har gjort ett helt genialt inlägg om Grötstadier, en uppfinning av hennes bror, eller hur det är att vara fattig student under olika perioder.

Ett för vardagslivet mycket användbart begrepp uppfunnet (?) av min bror. Det finns fyra sådana stadier, vilka alla utgår från tankeexperimentet ”du har ont om pengar och har bara råd att äta gröt”.
Första grötstadiet: Du äter gröt för att du inte har råd att äta något annat än gröt. Och du tycker att det är helt ok, gröt är ju faktiskt ganska gott.
Andra grötstadiet: Du äter gröt för att du inte har råd med något annat men börjar tycka att det känns lite enformigt. Därför börjar du experimentera med din gröt, du blandar i olika sorters gryn, testar olika sorters sylt, blandar kanske i torkad frukt eller varför inte lite kanel eller kardemumma?
Tredje grötstadiet: Du avskyr gröt. Eftersom du inte har råd att äta något annat än gröt så äter du gröt. Men du avskyr det.
Fjärde grötstadiet: Du äter gröt.

Jag har tagit mig friheten att göra min egen tolkning och den ser ut enligt följande – enligt min nuvarande situation:
1) jag är sjuk, det är helt ok, tråkigt, men ett par dagar, bra för kroppen och knoppen att vila, hundarna har sällskap hela dagen, det finns några positiva bitar i att vara sjuk ändå.
2) jag är sjuk, börjar så sakteliga få upp ngn form av stresspuls, försöker kolla filmer, försöker planera, försöker, men orkar inget… accepterar motvilligt.
3) FRUSTRATION, vill INTE vara stilla, orkar inget, psykbryt på psykbryt!! (inte bokstavligen, men lite lätt sådär).
4) jag är sjuk – god natt

Igår natt hade jag en släng av 3:e stadiet, idag är jag tillbaka på 4:an… 🙂

4 thoughts on “Grötstadiet – pendlar mellan 3:an och 4:an

  1. Har kollat upp det där med grötstadierna och fått reda på att originalkällan inte är min bror utan en av hans vänner eller eventuellt hennes ex. Bara för att rätt ska vara rätt så att säga…

Kommentera

