Lucka #5: Vilse i pannkakan

På kartbilden här intill ser ni Linköping fylld med röda prickar. En sådan här karta fick jag av mina kära vänner Åsa & Bea när jag bott i Linkan en vecka. En prick för var jag bodde, en för Åsas och en för Beas boende, samt två prickar som respresenterade hundungdom samt brukshundklubben. Varför?

För att jag alltid, utan undantag, åkte vilse. Jämt! Var jag än skulle – I got LOST! Vet inte hur många mobilsamtal Helga fått av mig när jag varit på besök i Stockholm: ”Ehh… jag är någonstans…?” Alla vägar leder ju till Bromma!

Man ger inte EM en vägbeskrivning, man ger henne sitt mobilnummer.

Visst, i början var det roligt, men någonstans blev epitetet vilse i pannkakan en profetia som jag inte alls trivdes med. Varför kunde jag inte bara åka rätt för? Hur svårt kan det vara!

Irriterad, frustrerad och även lite sårad funderade jag på hur jag skulle komma ur denna negativa spiral. Jag tycker ju om att höra min egen röst, så jag började att tala högt för mig själv och säga tre fraser morgon och kväll:

  • Jag har lätt att hitta
  • Jag har bra lokalsinne
  • Jag lyssnar på vägbeskrivningar

Höll väl på ett par månader. Tänkte inte så mycket mer på det. Slutade. Tänkte inte, men så en dag slog det mig. Shit! jag har slutat ringa och fråga var jag körde fel! Bara sådär! Vad hade hänt?

3 thoughts on “Lucka #5: Vilse i pannkakan

  1. Mantran är fina grejer. Jag har två meningar som jag ofta upprepar för mig själv. För att inte glömma vem jag är och vad jag kan. Och vad jag skulle kunna åstadkomma!

  2. Min mamma har riktigt dåligt lokalsinne och jag är övertygad om att det är iaf 80% dåligt självförtroende. Att folk (typ morfar och pappa) har skrattat åt henne så det har blivit en del av henne.

    Tror du gör helt rätt, träna träna och så rätt inställning på det 🙂

  3. Ping: My mantra | LadyFrost > /dev/random

Kommentera

