Lucka #6 Praktisk mental träning: affirmationer

Mina affirmationer från 2006

Affirmationer är ett av de mentala verktyg som jag själv har använt mest. De går att variera i det oändliga och det finns alltid något jag vill fokusera extra på. För ett par veckor sedan städade jag ur mitt förråd och då hittade jag denna lista (se bild) på affirmationer som jag hade i mitt badrum i Borås för 6 år sedan.

När du använder affirmationer handlar det om att hitta något du vill förändra/förbättra och som du vill fokusera extra på. Välj ut ett par tre meningar, skriv upp dem på en lapp och sedan är det bara att upprepa högt för dig själv en eller två gånger per dag. Upprepa upprepa upprepa till de är en sanning.

En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet.

Vad som händer är som sagt inget hokus pokus, det som händer är att affirmationerna gör dig medveten om hur du vill tänka istället och du ändrar omedvetet attityd. Successivt blir du mer och mer fokuserad på det du affirmerar om och du ger det mer tid, fokus och uppmärksamhet. Till exempel, om du tycker att slalom är det tråkigaste hindret som finns och du tycker det är supertrist att träna det, skriv ner tre meningar liknande dessa:

  • Jag tycker att det är roligt att träna slalom
  • Jag tycker det är enkelt att gå på båda sidor av slalom
  • Jag känner att vi blir bättre för varje träningspass på slalom

Vad som sker är att du troligen kommer att göra ett extra slalompass, kommer att tänka mer på att gå på båda sidor, förändra din attityd och plötsligt kommer du upptäcka ”Hey, detta var inte så jäkla svårt, det känns lätt. Det är riktigt kul!

Affirmationen kan gälla allt från attityd till nervositet, ett specifikt moment eller helt enkelt känslan inför något specifikt. Tänk på att börja meningarna med ”jag känner/tycker/vill…” etc, det är DU som säger pratar till dig själv. Tänk också på att vända meningarna till något positivt, skriv därför: ”Jag älskar slalom” istället för ”jag skall inte hata slalom” 😉 Håll dig till ett mindre antal meningar fokusera på att förändra/förbättra en specifik sak. Har du en lång lista, som den på bilden, kan det bli svårare att genomföra. gör det enkelt i början!

Ge träningen 30 dagar, gör det till exempel till en 30-dagars utmaning att köra affirmationerna morgon och kväll vid tandborstningen, när du ändå står framför spgeln. Det finns studier, som jag desvärre inte hittar refrenser till i detta nu, som visar att det sker neurologiska förändringar efter 30-dagar av mental träning. Det händer alltså något rent fysiskt med dig när du tränar ditt mentala. Ta chansen och testa!

Brukar ofta be folk att testa och se hur affirmationer fungerade för dem och ibland får jag positiva mailsvar om hur det gått. Ett av mina roligaste mailminnen var helt klart en tjej (du vet vem du är 🙂 ) som testade att affirmera inför en specifik tävling och när det väl blev dags gick de in och körde järnet och hade roligt (lydnandsklass 3), tog det efterlängtade förstapriset och blev därmed uppflyttade till elitklass. Så jäkla glad för henne och hennes hund skull, riktigt grymt jobbat!

Har du testat, hur fungerade det för dig?

7 thoughts on “Lucka #6 Praktisk mental träning: affirmationer

  1. Har absolut testat 😉 När jag var 22? skrev jag ned en lista på min drömpartners egenskaper. Och de slog in ❤ Det jag glömde skriva på min lista var åldern på min blivande man *tihi*. Han är fortfarande min drömprins efter 20år tillsammans. Vi har en gemensam drömbild uppsatt inuti våra garderober på våra gemensamma viktigaste punkter i vårt förhållande/liv. Den tittar vi på emellanåt och läser upp för varandra. Många av punkterna har blivit sanna! Sedan kan tilläggas att jag är allergisk mot när affirmationer "missbrukas", "överanvänds" och läggs alltför stor magisk vikt vid, eller vänds mot personer. Det är som sagt inget hokus pokus eller något konstigt. Ett bra verktyg att använda sig av vid rätt tidpunkt och rätt tillfälle absolut!

  2. Tack för det inlägget!! Jag behöver verkligen förändra mina tankar rätt ofta – jag brukar mest köra med ”tvångsmetoden” – att tvinga bort negativa tankar och placera dit positiva. Men det där negativa har en förmåga att smyga sig in i alla fall som ett virus. Jag ska börja affirmera på riktigt! Absolut, nu går jag genast och skriver upp några sanningar! Tack, E-M du är en fantastisk inspiration!

  3. Maria: det där var en helt underbar historia ❤ Tack för att du delar den! Sedan fungerar det så grymt bra – som vi både skriver det är ingen hokus pokus – vi blir helt enkelt medvetna om vad vi vill ha 🙂
    Maria D: Tack! Du skall veta att du också är en inspiration med ditt härliga leende 😀 Blir alltid glad när jag träffar dig. Lycka till!

  4. Vilket bra inlägg! Har läst mycket om affirmationer och tipsat om länkar i bloggen men aldrig använt det regelbundet själv… har liksom glömts bort om och om igen – men nu ska jag se till att börja!

  5. Hej!

    Vill bara säg att jag ofta (dagligen) besöker din blogg för att få inspiration, energi och glädje. Och jävlar anamma! Du inspirerar verkligen och ibland när jag känner mig seg eller träningen går trögt, så kollar jag in här för att vända den nedåtgående spiralen. Tack!!

    Och krya på dig!!!

    Varma hälsningar från eva & terrierpojkarna i Lund!

  6. detta ska jag prova… jag vet att det fungerar, men har aldrig lyckats för mina ”negativa” affirmationer (de är ju kanske inte affirmationer då. men du förstår?) tar alltid över.. det är sjukt jobbigt! hur gör man ifall man inte ”tror” på sina affirmationer? eller spelar det kanske ingen roll? man bara säger det ändå?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s