Lucka#8: en vinnande utvärdering

Kommer ni ihåg tjejen jag nämnde i affirmationsinlägget häromdagen? Vet ni vad? Hon och hennes hund har till och med erövrat ett LP3 (dvs TRE 1:a pris i klass tre, näst högsta klassen i lydnad), bara häromdagen. Vad jag inte nämnde var att hon, Angelica, dessutom tävlar med en i lydnadssammanhang mycket ovanliga rasen pomeranian. Det är helt enkelt väldigt coolt! ☆ Stort grattis till Angelica och Gizmo

Jag har fått lov att visa er hennes utvärdering av målen hon hade för tävlingen. Hoppas att fler blir inspirerade av att sätta upp liknande riktlinjer och mål när ni tävlar och tränar. Detta är en, tycker jag, väldigt konkret och fantastiskt bra uppsättning och utvärdering.

Enjoy!

Genomförande:

– känna att vi har kontakt: vi har tränat kontakt sedan senaste tävlingen och nu ska vi ha bättre känsla under Fria följet:) Kändes ruggigt bra, film kommer sedan på hela tävlingen och ff är verkligen roligt att se. Helt klart det bästa fria följet vi presterat någonsin på tävling

– han är där bara för min skull, hjälpa honom inför varje moment så han är med på vad vi ska göra innan jag säger att jag är redo: tänka specifikt på varje moments förberedelser: Check! jag hade gått igenom förberedelserna fler ggr i mitt huvud och de satt verkligen, han hade inte ett betyg under 8 så det tyder ju på att han verkligen var med på vad vi skulle göra:)

– Hjälpa honom under varje moment med att prata tydligt och ha ett tydligt kroppsspråk: jag ska göra mitt bästa! kändes väldigt bra, jag koppade bort publiken och tänkte bara på min hund

– belöna efter varje moment med rösten och med lek: lite minder mellan ff och sättande och sedan ska han få mkt beröm. Fungerade väldigt bra, sprang de transpportsträcker som var lite längre för att undvika att han skulle bli ofokuserad och behöa tjata på honom.

– känna känslan av att det är roligt att tävla, det tycker jag ju annars hade jag ju inte anmält, tränat varje dag, genrepat(flera ggr), planerat och gått upp tidigt för att åka dit. Vi förtjänar att tycka att det är roligt, våran tid i rampljuset: många träningstillfällen och störningsträningar har vi lagt till denna tävling så det är jag nöjd med iaf: Helt klart det roligaste hundrelaterade jag gjort i hela mitt liv, adrenalinkicken var så häftig att den räckte till hela söndagen oxå!!

– se varje missad del eller moment som riktlinjer för vad vi behöver träna mer på: fortfarande mkt bra tänkt! Jättebra motto men nu missade vi inga stora grejer, det finns såklart detaljer att jobba på och vi ska bli ännu bättre.

– vara stolt över varje del vi klarar, det är faktiskt en bedrift att vi kan starta i trean, inte alla pomeranians som kan det inte: :)jag tror att alla på plats var riktigt imponerade av att han kunde alla moment så nu blev det verkligen klart för mig hur stolt jag är över denna lilla guldklimp:)

Prestationsinriktade mål:

– Se det som en stor bonus om vi klarar rutan och vara fantastiskt stolt över det eftersom det inte är helt färdigtränat. Annars acceptera att det inte är hundens fel att han inte tar sig till rutan utan mitt ansvar att lära honom: lägger till vittringen eftersom han verkar osäker i moment, lägga extra mycket vittring på pinnen för att hjälpa honom Herregud så nöjd jag är! Han fick ju 10:a på rutan och 10:a på vittringen!!! det kan ju inte gå bättre än så!!!

– Känna flow och samarbetsvilja från båda våra håll: det ska bli kul:) Vi var båda sjuukt taggade! Föreberedelserna var optimala så här ska vi fortätta göra!!

– ha roligt!! :) Helt klart den roligaste tävlingen hittils i mitt liv!!

Jag tror att de här planeringen har en viktig roll i att det gick så bra som det gick. Jag visste vad jag skulle göra, vad jag skulle tänka på och hur jag skulle tänka och reagera om något moment inte blev som jag tänkt mig. För varje tävling tränar jag på att inte fokusera på sådant som jag inte kan påverka, ex startordning, pauser, publik, osv. Och jag tycker att det ger lite resultat för varje tävling. Det är ju bättre att fokusera på det man kan påverka istället och förbereda det på bästa sätt.

//Angelica

5 thoughts on “Lucka#8: en vinnande utvärdering

  1. Ping: Inspirerande julkalender | Kennel Anterior

Kommentera

