Lucka#9: Att vara unik

Två kroppar – samma tanke

Återkommer ständigt till två saker när jag pratar om tävlingspsykologi. Det ena är att bli medveten och det andra om att Du är unik!

Det låter så sjukt klyschigt, men spelar ingen roll. Du är unik! För mig innebär det att vi tänker olika, reagerar olika och har olika uppfattning om saker. Vi är olika. Detta tycker jag är en viktig nyckel i just den mentala träning, för det går inte riktigt att säga att det ena är mer rätt än det andra, du måste utgå ifrån:

Under vilka premisser presterar JAG allra bäst?

Konkret kan det skilja sig hur du reagerar på när folk* skriker och hejar på dig när du tränar/tävlar.

  • Själv älskar jag skrik och hejarrop, går igång som sjutton. Jag känner hur adrenalinet ökar och jag älskar stämningen som skapas, jag lyfts av ropen.
  • Det kan också innebära att du istället känner stress över hejaropen. Helst av allt vill ha tystnad. De får dig att tappa rytmen och koncentrationen på det du gör
  • Andra hör inte ens hejarropen ”va, hejade ni på mig?”

* Folk är oftast ens vänner. Många menar att de sållar och bara hör enstaka personer. En av mina vänner har sagt till mig: ”När jag hör dig, EM, skrika ”SPRING FORTARE!!!” då vågar jag f*n inte göra något annat än springa fortare”. Eller som en annan vän till mig, som inte vill att vi vänner hetsar henne när hon kör på banan, men inte ens hör den övriga publikens hejarrop.

Det gäller självklart också andra delar såsom uppladdning, nedvarvning, vad jag taggar på, hur jag är efter en seger eller förlust, hur jag tacklar kritik – oavsett om den är konstruktiv eller inte. Allt sådant det går att jobba med – eller så är du jäkligt nöjd med precis så du är, för det är så du lyckas bäst. Men, vi är olika och det innebär att vi får tackla ibland liknande saker på olika sätt. Vill vi förändra/förbättra gäller det att hitta sitt koncept.

Kommer återkomma till detta fler gånger, och med Anja&Carro-inlägget i minnet häromdagen, vill jag att ni tänker igenom: på vilket sätt är jag unik?

Behöver du inspireras? Ett tips när du behöver inspiration om olika tänk – ibland behöver man titta på andra för att kunna se sig själv – är att kika runt på sidor som innehåller inlägg med förslag på hur man kan hantera olika situationer, antingen om det är egna reflektioner eller allmän kunskap. En hundsida som jag själv inspireras av är Helénes blogg. Sedan besöker jag även Plates hemsida, där han då och då länkar till tanketips. Senast i raden av inspiration är ett tips från Em: Röhlanders peppapp. Jag tycker om pepp och positivt tänk, medan andra inte vill ha det i den formen.

☆ DU bestämmer vad DU inspireras av. ☆


3 thoughts on “Lucka#9: Att vara unik

  1. det är intressant att tänka på och jag tänker på det ofta. Mitt problem är att jag inte är säker på mig själv, jag vet inte hur jag själv är för det varierar så. Jag har uppåt och nedåt. När jag mår bra så blir positiv pepp och positiva tankar från andras tävlingar och träningar något som verkligen får mig glad och pepp. Men när jag mår dåligt så känns det snarare som att jag är avundsjuk för att andra lyckas vara glada och peppa.. Jag vet inte, känns rätt sjukt att det är så, men om man är ärlig så är det så… så jag tror det är svårt att sätta fingret på just detta.. jag är ju dessutom perfektionist, så jag har svårt att konkret få in i hjärnan att jag var bra.. jag kan vara supernöjd med Rusa, men är väldigt sällan nöjd med min egen prestation.. inte lätt, men jag borde verkligen försöka sitta och fundera på detta, tror det skulle vara bra för mig…

Kommentera

