Möjligheten att höja eller sänka någon

Hittade ytterligare ett klipp på TED som jag tycker är tänkvärt. Vet att det för några månader sedan var en diskussion på Facebook om att ”hur du pratar med din hund påverkar din attityd gentemot den”.

Diskussionen handlade om det är OK att säga till sin hund att den är ”dum i huvudet”, ”hen fattar ingenting” och liknande. Spelar det någon roll? Det är ju bara en hund? ”Jag säger det snällt, den förstår väl ändå inte vad jag säger…” Det är väl inget fel att skämtsamt säga, ens till en mänsklig vän, att ”vad korkad du är!”, eller?

Tanken är att vi omedvetet lägger värderingar i vår attityd gentemot hunden som i sin tur kan leda till att vi obemärkt faktiskt sänker värdet på vad vi tycker om vår vän och därmed sänker vår tilltro på vad den kan bli. Ok, nu flyter jag iväg från filmen, men… den handlar om att TRO på sig själv och andra. Vikten av att faktiskt till och med övertro.

Aim for the sky and you’ll reach the ceiling. Aim for the ceiling and you’ll stay on the floor.

TILLÄGG: En sak till, Susan Garrett skrev ett inlägg om att tillskriva sin hund epitet, och sig själv.

I am not suggesting that all dogs were born with the same amount of God given talent. I am saying that how we as dog owners respond to disappointments along the way play a massive roll in not only bringing out this dog’s true potential but also in how enjoyable the journey is for each of us along the way!

15 thoughts on “Möjligheten att höja eller sänka någon

  1. Mycket tänkvärt! jag tror att anledning till att vi tävlade i tvåan i två år utan första pris och nu tagit LPII och LPIII bara i år är att jag har tänkt utanför begränsningen att min hund är liten och inte avlad för träning. Jag har själv tänkt att min hund klarar inte ditt och datt för att han är så liten men i själva verket har han precis samma potential som alla andra hundar och vilken hund kan ta ett championat utan en förare som tror på det?- inte många!

  2. Sant!! (Var tvungen att läsa inlägget om etiketten vi sätter på våra hundar, och det var ju klockrent.)

    Själv tycker jag det i bland det känns lättare att se min hund lite mer ”realistiskt” då jag har flera i flocken. Sidor jag tagit lite för givet hos Mick, uppskattar jag mera nu när jag har Tarzan att jämföra med. Samtidigt som jag kan se bristerna hos honom, utan att för den skull behöva känna besvikelse över att han inte är ”den perfekta hunden”. Och vice versa med Tarzan.

    Vad beträffar att nedvärdera sin hund verbalt har jag vid ett tillfälle gått fram till och – förhoppningsvis på ett trevligt sätt – talat om för en person som högljutt stod vid parkeringen och ondgjorde sig över sin korkade hund efter en tävling, att jag tyckte det lät väldigt tråkigt. (Till saken hör att jag verkligen inte gillar att hamna i någon slags konflikt med människor…)

    Jag vet inte hur hon tog det, men det kändes lite som att hon kanske fick sig en tankeställare.
    För inte nog med att hunden säkerligen känner av innebörden och känslan då orden uttalas – det hör liksom till god ton att inte prata illa om domare, TL medtävlare eller framförallt sin fyrbenta vän.

    Ha en härlig helg! 🙂

  3. Tänkvärda ord. Jag som brukar kalla min valp ”dum blondin”, men det är mest för att hon är ljus. Kanske ska kalla henne något annat istället.

    Du skriver så mycket här varje dag så jag hinner knappt med.

    Tack för grattiset förresten:)

  4. Angelica: du har verkligen slagit huvudet på spiken!
    Jo: det inlägget hade jag totalt glömt! Bästa ever!!
    Heléne: håller helt med dig och det är nog bra att flika in till en del när man hör dem: ”har du hört hur du pratar om din vän?” De kanske inte ens tänkt på det.
    Susanna: … jaa… det blir lätt så när jag har långtråkigt och tänker, tänker och tänker och vill dela med mig av de där tankarna… 😉

  5. Det påverkar inte bara min attityd mot hunden utan även omgivningens. Jag har tänkt mycket på detta i och med att det har varit rätt jobbigt för mig med Pep. Jag gillar galna hundar och vill gärna ha galna hundar, Pep är inte galen utan överlagd och tänker. Jag tycker att han har många kvaliteter men pratar inte så ofta om dom, utan istället är det väldigt mycket fokus på det jag inte har hos honom. Jag har bloggat om detta, i och med att jag öppet har ‘gnällt’ på min hund så har det på något sätt blivit legitimt för andra att ‘dissa’ honom. Det är superjobbigt för mig och jag har fått mig en rejäl tankeställare hur jag förhåller mig till andras hundar och det dom säger, både privat och som instruktör.

  6. Vad roligt att jag har vänner som hinner tipsa mig om bra webbsidor. Det här blev ett lyft i mitt liv att hitta till din hemsida Eva Maria. Jag instämmer helt i detta och försöker tala om mina djur som de spännande individer de är. Nu förstår jag varför jag reagerat när hundförare talar negativt medan hundarna lyssnar. Det kommer att påverka hunden. Det är våra förväntningar de lever upp till i mångt och mycket. Nu ska jag ut och tänka ännu mer ”rätt” tankar om min nuvarande fyrfota kompis och om mina övriga familjemedlemmar också för övrigt. Djupt tacksamma tankar till dig för det du gör. ImoAnna

  7. Såklart har vad vi kallar våra djur eller medmänniskor betydelse för hur vi bemöter dem. Jag har hamnat i en negativ tankeloop med Yoda just nu, och även hur jag pratar kring honom… Framförallt i vardagen, jag skiter väl lite i de problem vi har och fokuserar på att Ari inte ska ”ärva” dem så att säga.

    Diskurser, narrativ och framförallt i kombination med postkolonialism är just en spännande källa till hur vi talar om något påverkar hur vi uppfattar och bemöter något.

  8. Ping: My mantra | LadyFrost > /dev/random

  9. Mette: ja, det har du jäkligt rätt i – att det är lätt att öppna upp för andras rätt att dissa. Eller att ge tusen miljarder råd, vilket leder till ÄNNU mer fokus på det negativa…
    ImoAnna: Tack!! 😀
    Ida: får väl se om det snart kommer studier i det hela…

  10. Ping: Inflytande av mental träning i hundträningen | Team Propiraya

  11. Ping: Hur skulle du beskriva din hund med fem adjektiv? | Team Propiraya

Kommentera

