Lucka #11 praktisk mental träning: visualisera i skrift

I oktober 2009 förberedde Ozz och jag oss inför vallhundsprovet (VP) – målet var att få Ozz godkänd vallhund.

Detta skulle bli min första start i vallning och jag visste ärligt inte vad jag hade att vänta mig. Hade inte sett några VP:n och träningen hade i ärlighetens namn inte gått vidare bra.

För att förbereda oss på bästa sätt satte jag mig en kväll och skrev ner allt som skulle hända på banan, steg för steg. Texten är lång – ville verkligen få med allt!

För mig blev det ett bra sätt att få mig själv att ta mig tid att se alla steg i tävlingen. Fundera över hur jag skulle agera om olika saker sker – jag kunde inte förutsäga allt, men mycket – och försöka göra mig mer trygg i att gå ut och prestera. Märk hur jag i texten ”ser” hur hon gör det rätt och markerar den känslan jag vill ha. En form av skriven visualisering.

Hur det gick? Ozz blev godkänd och det kändes super!

Tror ni att texten nedan hade del i prestationen? Har ni gjort något liknande?

Inför VP 2009

Tänkte att jag mitt i all vallträning skall stanna upp, fundera igenom och planera VP banan. Varför? För att det ger mig tid att fundera på hur jag vill att vi skall reagera i olika situationer, samla ihop olika tips jag har fått på vägen samt kanske få nya tips av er som läser – tas tacksamt emot.

VPbanaSå här ser en VP bana ut (SVaK regelbok). Observera att den kan gå åt båda hållen, det är bara att tänka på den spegelvänt. Startar gör vi i det vänstra hörnet på bilden, vid stolpen. Fåren står då i utställningsringen – hålls av en eller två ekipage. Detta var något vi fick reda på ganska sent, och något vi nu tränar hårt på. Just våra får är klistriga och vill helst stanna hos personen som ”håller dem” på plats, så det krävs en hel del tryck av hunden för att få iväg dem mot föraren.

HÄMT
Starten är alltså vid stolpen, som jag som förare inte får lämna vid hämtet. Jag vill allra helst göra ett högerhämt, eftersom Ozz har ett bättre djup åt höger och därmed stör fåren mindre i upptaget. Tanken är att hon skall upp mot fåren i en vid cirkel, komma upp bakom och ta dem emot mig. För att få till en bra utgång tänkte jag placera Ozz snett åt det håll jag skickar, t ex höger, och därmed ha henne placerad ”på cirkeln” redan i utgången. Lägga press på henne så att hon vinklar huvudet bort ifrån fåren; lättare att å henne att .jobba ute på cirkeln om hon redan i starten har fokus på den linjen snarare än fåren. Samtidigt skall hon såklart ha koll på var de är, men för mycket fokus på fåren resulterar i ett rakare hämt. Fått veta av Eva att för varje extra kommando som ges i hämtet så dras 1p, men det kan vara värt att t ex lägga Ozz om jag ser att hon är på väg att snäva in för att efter ligget skicka ut henne på cirkeln igen för att därmed få ett mjukare och lugnare upptag.

UPPTAG
När hon kommit upp i kl.12, sett ifrån mig, är hon i balans och här vill jag allra helst lägga henne för att andas själv (hett tips från Eva, ”ha tillfällen då du planerat att andas”) och låta henne (och mig) mentalt fånga ihop fåren innan hon skall driva dem mot mig. En sak vi märkte igår när vi tränade i storm var att hunden inte hör ett skit i motvind – varför vi egentligen borde ha tränat in pipan på en gång. Gjort är nu gjort, och jag tror att det i ett stormläge blir bättre att låta hundens djurkänsla och naturliga balans arbeta själv. Anledningen till denna analys är för att jag la Ozz i upptaget igår och sedan låg hon där… hon hörde varken när jag smackade eller skrek.

När hon lagt sig så låter jag henne i lugn takt driva fåren mot mig och stolpen. Inte stressa, ta det lugnt, ett steg i taget! Från och med nu är det fårens väg som räknas, vi skall gemensamt få dem att hålla sig på den tänkta streckade linjen i skissen ovan. I hämtet skall ekipaget följa en sådan rak linje som det bara går rakt emot mig. Det svåra kan t ex vara att fåren har ett drag åt ett annat håll (av t ex flocken eller en skog) och hunden måste hela tiden balansera upp dem mot mig för att hålla dem på linjen. När de närmar sig mig och stolpen är det meningen att de skall runda stolpen åt banans håll. Gäller att hela tiden se vart fåren är på väg så att jag här kan styra Ozz så hon får dem att runda stolpen, helst så nära som möjligt. När de väl rundat stolpen är det dags för fösning – ett av mina favoritmoment.

FÖSNING
Fåren skall fösas av hunden 100m, och jag som förare skall inte påverka fåren det minsta, igenom ett grindål med en öppning på 7m. Återigen gäller det att hålla fåren på en tänkt linje från stolpen och in igenom grindhålet. Här skall jag verkligen ha studerat de tidigare fårens drag, så att vi kan balansera upp fåren på linjen och bort från draget -OM de nu inte har megadraget rakt fram. Jaa… vad gör man om de drar iväg rakt fram? Ett minihämt, där hunden rundra upp dem, för tillbaka dem på linjen och sedan kommer snabbt runt tillbaka till mig så att fåren inte påverkas av mig?

DRIVNING
När fåren är igenom grindarna så springer jag på hypotenusan till drivningspositionen (det vill säga att jag genar till den nya tänkta linjen), så att jag nu hamnar före fåren och får Ozz bakomdem. Här är det tillåtet att jag påverkar fåren, t ex genom att de följer mig, men jag hade också kunnat fortsätta fösa dem. Hur som, jag vill helst upp och ha fåren emellan mig och Ozz, eftersom jag vill vara före till fållan på slutet. I drivningen skall de återigen igenom ett grindhål på 3m och så ner mot en fålla.

FÅLLA IN och UT
Till fållan, som är stängd, vill jag ha ett lite försprång, så stamp mot fåren, så att de hajjar till, och så en kort joggingmarsh till fållans grind. Jag vill hinna öppna fållan innan ekipaget når öppningen. Här vaktar jag nu ena flanken och Ozz måste balansera upp dem så att de hamnar i grindhålet. Det bästa tips jag fått här är nog att låta fåren tänka och se öppningen innan jag sätter tryck på dem med hjälp av Ozz. Låta dem se ”där där hålet”, låta dem välja att gå in frivilligt. Sedan kommer finliret. Säger jag höger så kanske Ozz bara skall flytta sig 2dm för att sedan stanna, gå långsamt framåt 2dm för att sedan stanna – små små små förflyttningar. Behövs inte mycket mer för att flytta fåren. Hela tiden hålla ett öga på vart fåren vill ta vägen, ge dem valmölighet – andas om det blir en lugn stund – återigen låta det ta tid istället för att stressa på. När fåren väl inser att det är till fållan vi vill ha in dem så går de fint in :) och jag stänger grinden och tar tre djupa andetag.

Nu är det dags för ”fålla ut”, som går ut på att Ozz skall ta ut fåren lugnt och sansat, under kontroll. Återigen öppnar jag grinden, ber Ozz smyga in och lägga sig innanför. Stänger grinden och ber henne runda dem och lägga sig i balans på andra sidan. När fåren och Ozz har fått andats och förstått situationen, öppnar jag lugnt grinden. Jag låter fåren gå ut själva, om de nu inte behöver tryckas ut utav Ozz, och ber sedan Ozz komma ut och lugnt hämta dem tillbaka till mig, om de fått för sig att ge sig iväg. Kontroll över flocken och så avsluta med att STÄNGA grinden! Skratta och andas desto mer!!! Phew :D

Nu känner jag mig betydligt mer redo!

Eller gör jag någonsin det?

8 thoughts on “Lucka #11 praktisk mental träning: visualisera i skrift

  1. Jeg er imponert. Visualisering er ett sterkt virkemiddel 😉 Men jeg har aldri tenkt på at det går ann å skrive det ned så detaljert … Kjører stort sett film i hodet 🙂

  2. Jag har aldrig gjort det i skrift men jag undrar varför, det är ju genialt och borde passa mig som har mycket lättare att läsa mig till saker än att se på demonstrationer t ex. 🙂 Tack för ett riktigt bra tips!

  3. Oj, glömde säga att det hade varit kanon att få facit också; blev det högerhämt, kom du ihåg att andas, etc etc. M a o gick det bra därför att du faktiskt fått med allt eller gick det bra ändå… :-)?

  4. Eller hur! För oss som gillar att skriva tycker jag detta är ett superalternativ!
    Karin: det blev högerhämt 🙂 och ja, det var flera gånger som jag faktiskt – framförallt när jag stressade upp mig – kunde gå tillbaka till vad jag skrivit och bara hitta tillbaka till lugnet. Denna förberedelse gjorde det så mycket lättare att komma ihåg 🙂
    Michaela: heja er!!

  5. Så jäkla toppen! Gjorde samma sak! Kanske inte lika detaljerat och nerskrivet men jag hade visualiserat de tänkbara alternativen på vad som kunde hände, hur jag skulle lösa det, men framför allt hur jag ville att det skulle bli. Själv tänkte jag vänsterhämt!

    Men fungerar detta att göra till agilityn? Där man inte vet banan innan? Har dock tagit som vana att ställa mig mellan start och mål där andra inte stör och köra banan i huvudet. Skulle kanske utveckla detta mer.

  6. Josefin, njae, i agilityn kör jag vanlig visualisering. Däremot kan jag tänka mig att det kan vara grymt i vissa lydnadsmoment – eller kanske freestyle?? Ngn som kör ngn av dem grenarna och tror att det kan fungera? 🙂

  7. Ping: Lucka #15: Du bestämmer Din attityd « Team Propiraya

Kommentera

