Det här med talang…

Det är väldigt inspirerande och roligt att ta del av era kommentarer när det gällde hur vi tilltalar våra hundar (eller mänskliga vänner för den delen) och kan inte låta bli att undra vad ni tänker om nedanstående text, som jag skrev för knappt två år sedan här i bloggen. Innan ni kikar på de tidigare kommentarerna kan ni fundera på er egen åsikt. Finns talang eller är…

Talang är en dålig ursäkt!

februari 12, 2010

Det blev onekligen svar på min fråga om begreppet talang existerar – härligt!

Min mening är – kanske inte helt oväntat – att talang är ett påhittat begrepp.
En ursäkt att det inte är någon idé att arbeta hårt – ”jag har det ändå inte i mig”.

Ordboken säger att talang är en ”medfödd lätthet att tillägna sig viss färdighet”.

Vi hundtränare vet att ett beteende som blir uppmärksammat på ett positivt sätt kommer att ha en tendens att upprepa dig. Tänk er då ett barn som älskar skidåkning – för att återkomma till Anja P – och vid sin första tävling sätter sitt åk och vinner! Kan ni tänka er den fest det måste ha blivit hemmavid? Med denna positiva känsla för att tävla i bagaget så fortsätter det hela och hon lyfts för varje seger hon tar. Hon tycker det är en positiv upplevelse att åka, tävla och vinna – hon vill göra allt för att ta sig tillbaka till den känslan.

Är inte det vad vårt liv handlar om? Om vi upplever något positivt så har vi en tendens att söka oss dit – uppleva känslan igen och igen och igen. Det blir ett gift att söka den där kicken vi får. Just precis, fysiologiska effekter i kroppen som triggas av upplevelser och som skapar ett behov. Vi gör allt i vår makt för att återuppleva flowet!

Tillbaka till vår medfödda lätthet. När vi tittar på hund är det lätt att se talang som en nedärvd egenskap i form av t ex vallning, eftersom det ligger en systematisk avel bakom dessa egenskaper (återkommer till hund längre ner) – men… är du avlad för talang?

Ja ok då, jag erkänner att jag är ett resultat av genomtänkt avel för att få utveckla en ny superlinje av hundförare. Jag har två föräldrar som tävlat med hund på elitnivå och som andas hund – jag är dessutom uppfostrad i valplådan. Snacka om överdrift med valplådan, det hade de inte behövt… eller vänta nu, kan det vara så att den faktiska anledningen till att jag pysslar med hund och är så inne i mitt intresse är för att jag är uppvuxen i ett hem som uppmuntrar kontakt med hund på ett sådant sätt att det fick mig att vilja jobba för mitt stora intresse?

Någon kommer genast säga att jag minsann inte blev uppmuntrad till mitt intresse, men jag är ändå bäst! Ok, kan det vara så att du skapade ditt eget behov i intresset? Att du hittade din plats i intresset? Att kunskap föder kunskap och viljan att veta mer? Fråga en person som doktorerar vilket ämne de brinner för – oavsett hur de kände för ämnet innan det begav sig.

M Gladwell ha undersökt begreppet talang och nu kommit ut med en bok – Outliners – som tittar närmare på skillnader mellan de bästa och sämsta. Skillnaden är enkel – övning! Oavsett vad han tittade på så var det antalet timmar de hade lagt ned på sin så kallade talang som var skillnaden. Och jag skulle vilja göra ett tillägg här, för jag tycker att tanken på träningen också är del i den framgången.

En annan ”intressant” studie av Thomas Pettersson, gjord i uppdrag av Sveriges Idrottscentrum på Bosön, visade att det som förenade de mest framstående personerna inom idrott var att de var födda under januari, februari och mars!! Phew, vilken tur jag har som är både linjeavlad OCH född i januari.

Nä, skämt åsido, vad han menade var att det inte verkar finnas specifika egenskaper för talanger – vi kan/bör inte gå ut i skolorna och plocka ut de bästa fem åringarna och placera dem i en skola där deras talang kommer att göra dem bäst rättvisa, det är genom att utveckla alla som vi kommer att ta fram det bästa ur ett antal personer.

Men, hur jag än vrider på mig så kan jag såklart inte stenfast säga att talang inte finns – för det är ändå något mystiskt över det hela och jag gillar mystik. Jag kan bara säga att det varken finns bevis för eller emot begreppet talang – idag!

Vad jag däremot tycker är att vi skall sluta fokusera på talang och börja fokusera på hur vi kan arbeta för att utveckla oss själva till att uppnå det vi VILL uppnå – med vare sig uttalad eller outtalad talang!

Hundar då? Mycket svårare tankevurpa – är vallning en egenskap eller talang? Hur många valpar tas inte ut som talangfulla valpar av talangfulla erfarna förare för att sedan kasseras i äldre ålder för att de trots allt inte dög eller tas över av annan förare som gör underverk av dem – finns exempel på detta i alla grenar! Innebar det då att de var talangfulla men tappade det, eller var det personkemin hos ekipaget som inte fungerade och är det en form av talang eller … vad?

Går det verkligen att se talang hos en valp? Hur många tester försöker vi inte ta fram för att kunna utvärdera valpar för att satsa på de bästa… har något test egentligen fungerat?

Långt inlägg! Vill skriva mer och det finns massor(!) av tankar som jag känner att jag inte kan få ur mig utan att skriva en doktorsavhandling, men det får jag vänta med. Nu skall jag fokusera på helgens föreläsningar!

Jag är nyfiken på era tankar av mina obesvarade frågor i texten!

Fler kommentarer finns här.

3 thoughts on “Det här med talang…

  1. Intressant! Själv är jag av åsikten att talang existerar. Eller snarare att vissa egenskaper gör att man har större fallenhet inom ett område. Jag tänker använda mig själv som exempel. Inget som rör hundar dock! 😉

    I tonåren sportade jag mycket . Provade nästan alla lagsporter. Under perioden som jag spelade handboll visade sig att jag hade en naturlig fallenhet för att vara målvakt. När jag kom i övre tonåren spelade jag innebandy på högsta nivå och även där var jag målvakt. I båda grenarna ansågs det att jag hade talang för att vara målvakt. Nu är det så att även min far var duktig som målvakt när han var ung och sportade så visst, någon typ av egenskap är det ju säkert. Men den egenskapen gjorde ju att jag inte behövde träna lika mycket som mina andra lagkamrater som också var målvakter för att komma upp till en viss standard. Och om jag tränade lika mycket som dem blev jag ju bara ännu bättre! Är inte det talang? Även om det rör sig om en egenskap? För även om alla kan bli bra så är det ju bara vissa som kan bli riktigt bra. Och det är väl klart att man tränar mer om man vet att det verkligen ger resultat? För jag skulle tex älska att rita fint, eller spela gitarr bra, men den tid JAG måste lägga på att träna det gör att jag lämnar sådant till andra som har den egenskapen att det är lättare för dem. Kan man inte kalla det att de har talang inom de områdena men inte jag???

  2. Haha vad lustigt – jag kom just hem från ett seminarium där vi bl.a. diskuterade hur intresset för en viss idrott (/annan fritidssyssla) uppstår. 🙂 Jag vet inte riktigt vad jag tycker om begreppet ”talang”, men vi pratade bl.a. om att låta barnen prova på många olika idrotter och det är ju ändå ofta så att ett barn fastnar för just någon av dessa. Ofta kommer intresset direkt ”nedärvt” (positivt förstärkt…?) från ena eller båda föräldrarna, men för många är det ändå just nån annan av dessa idrotter man testar som man verkar ha större fallenhet för (eller är det så att en bra tränare får en att känna sig duktig och tycka det är roligt så man vill fortsätta?), oavsett föräldrarnas tycke.

    Mitt hundintresse kommer från mammas sida då hon tidigare tävlat lite lydnad, bruks och ställt ut. Mamma har även spelat innebandy när hon var yngre och jag har alltid på skolidrotten känt mig bra på det och tyckt att det är ruskigt kul (även innan jag ens visste att mamma spelat det). Däremot älskar mamma att dansa, men där var det skillnad – jag gick på dans en termin när jag var sju, men det var inte alls min grej då så jag slutade. På skolidrotten och på GIH har jag nu tränat (!) mycket dans och kan nu dansa dugligt + tycker nu att det är mycket roligare.

    Därav får jag väl säga att jag tror att man ändå har nån form av medfödd talang/fallenhet för vissa saker och att det är lättare att bli bra inom det. MEN jag tror även att det går – med mycket träning – att bli väldigt bra i det man bestämmer sig för (”man blir bra på det man tränar på”)! Skulle jag ge mig fasen på att bli grym på att dansa, spela gitarr, göra handvolter eller vad det nu är så skulle det nog gå det med – även om jag får slita desto mer eller kanske inte blir LIKA bra som om jag hade haft en talang för det (alt. tidigt intresse så jag hade haft fler år på mig att träna det…). Börjar man tidigt med något borde chansen vara större att hinna bli riktigt bra på det, så jag är ändå lite kluven i om det beror på talang eller mycket träning… Haha, det här blev kanske mest rörigt men det var nog dagens seminarium som fortsatte i mitt huvud! 😉

  3. jag tror som josefin att talang gör det enklare att bli duktig på något, men det är inte ett hinder att man inte har talang för att bli lika duktig, däremot kanske man måste lägga ner mer tid… Jag vet inte, kanske det beror på hur man har växt upp och vad man har för intresse.. Kanske hur man är byggd i kroppen eller vad man har för gener? Egentligen är det ju omöjligt att säga..

    men ibland undrar jag.. tex så kan det vara så att i skolan så kan jag lägga ner hälften så mycket tid som vissa, och ändå uppnå lika bra resultat.. är det för att jag har talang? Jag vet inte faktiskt.. kanske det är så att de saker jag visar upp värderas mer i dessa sammanhang? jag menar, det är ju vi människor som skapar sporten, skolan, kulturen osv.. vad som är mer eller mindre värt.. det gör ju att vissa som har egenskaper som passar till de områden vi värderar högt inom viss sport osv blir de som har ”talang” för den sporten… är talang då samma som en egenskap? har vi alla olika egenskaper? det tror jag ändå… tex som det här med vallning när det gäller hundar.. vissa hundar har ju egenskaper som är förstärkta genetiskt och som gör det mer naturligt och lättare för tex en bordercollie att valla än en terrier… tror det gäller människor också, men det är ju svårt att säga eftersom vi aldrig medvetet ”avlat” människor efter egenskaper… däremot så tror jag att man säkert kan lära en terrier valla, men då måste man verkligen verkligen jobba hårt…
    så jag tror helt enkelt att man kan bli lika bra på något oavsett vad man har för talang i det, men att man kanske måste jobba på olika sätt och jobba olika hårt….

Kommentera

