Lucka #12 praktisk mental träning: analysera

Hur ser det ut när du funderar igenom dagens tävling eller träning? Var ärlig mot dig själv 🙂 Den analys du gör när du går igenom en prestation består den av objektiva förklaringar varför det gick som det gick eller är det så att det är bortförklaringar du skriver ner?

Det är lätt att hamna i subjektiva tankar, till exempel: domaren dömde oss hårdare än de andra eller vi visste redan från början att det skulle gå dåligt eftersom underlaget var undermåligt eller min favorit ”vi hade otur som inte vann” (detsamma kan gälla det omvända ”vi hade tur som vann” – it makes me wanna puke när jag hör det…). Det finns alltid saker att skylla på. Strunta i det.

Fundera istället igenom objektivt över er prestation och varför det gick som det gick. Kan du bli bättre på att analysera rätt kommer ni att utvecklas på ett helt annat plan. Du kommer att kunna se vad ni behöver jobba mer på för att verkligen nå den där rätta känslan och gå in och leverera.

  • Vad gick mindre bra med dagens prestation? Hur kan jag konkret förbättra/förändra dem?
  • Vad gick bra med dagens prestation? Hur kan jag konkret förvalta/förbättra dem?
  • Vilka bitar av prestationen är du nöjd med?

För att skapa en balans kan du antingen skriva ner tre saker på varje punkt, alternativt lika många på varje punkt. Våga vara ärlig, på ett objektivt sätt.

Vad var Du mest nöjd med på din/er senaste träning/tävling?

7 thoughts on “Lucka #12 praktisk mental träning: analysera

  1. Jag älskar den här julkalendern! 😀

    Jag blir väldigt irriterad på kommentaren ”Om det INTE HADE varit en vägran där, då hade vi vunnit!! Vilken otur!”. Jag tycker att man då istället ska acceptera att det blev en vägran och planera nästa träningspass för hur du ska kunna förbättra just den situationen istället! 🙂

  2. Älskar också den här julkalendern! Visst är det så att julen vara ända fram till påsk?!

    Själv är jag sjukt nöjd över Algot’s gunga på gårdagens träning! Tycker generellt att jag blivit bättre på att annalysera på ett objektivt sätt, men visst händer det att man direkt efter ett lopp kan känna frustration över ett ”felaktigt” dömt kontaktfält, men jag har blivit mycket bättre på att se det som att: ”Visst vi blev feldömda, men om jag tränat honom till bättre k.f. så hade det aldrig hänt…” Alltså hem och träna mer, oftare och bättre!

  3. jag är jättenöjd med att Rusa gick så pass bra som hon gjorde trots att jag inte kunde engagera mig i henne som jag borde. Jag ska tänka på att till nästa tävling ha bättre förberedelser och variera ställande/läggande innan vi går in på planen så hon känner skillnaden i kommandona. Det jag borde göra är också att ha bättre förberedelser inför varje moment, men jag vet att jag är så dålig på att komma ihåg att göra dem på träning, så de blir aldrig riktigt effektiva. Så det är något jag måste träna på.

    Din julkalender är bäst! (har inte hunnit läsa så mycket för jag varit så upptagen, så nu ska jag gå igenom allt.. hehe)

  4. Vill bara tacka dig för att du har tävlingspsykologi som din julkalender! Jag och Ayax fick en riktig dålig erfarenhet på en tävling i oktober tack vare mina sjukt dåliga tävlingsnerver. Genom att läsa dina inlägg och bli uppmärksam på hur mycket man egentligen kan styra sig själv inför en tävling har jag även arbetat med mig själv för att ändra mina tankar och min nervositet inför AFC finalen i helgen. Och det gick vägen och vi lyckades ha kul inne på scen (även om det självklart är ett pågående arbete :P)! Så stort TACK för att du delar med dig, jag uppskattar det väldigt mycket! //Nathalie och Ayax

Kommentera

