Lucka #14: ☆ HIGH FIVE! ☆

Återigen, ett av de ämnen (och den slide på föreläsningarna) jag älskar allra mest när det gäller det här ämnet – beröm andra, beröm dig själv!

☆ HIGH FIVE! ☆

Vi hundtränar är sjukt bra på att belöna och berömma våra hundar, men hur är det med oss själva och varandra?

För bara några veckor sedan ramlade jag över Helenas blogg där hon skriver om att egoboosta sig själv. Hell yeah! Vi behöver det. Det är en superviktig del i utvecklingen av sig själv – våga säga till sig själv: shit vad bra jag är! Jag lyckades! Jag är bäst!

Våga både känna dig bäst och våga också säga det. Våga också säga till någon annan att du tyckte det den gjorde var riktigt bra. Sådant ger ringar på vattnet.

Själv tycker jag om att både ge och få komplimanger och kommentarer. Det jag brukar tänka på är:

  • Mena vad jag säger – ge beröm med hjärtat
  • Peka på något konkret, t ex vad snygg den svängen var/ det kontaktfältet, vad du sprang starkt, du är verkligen fit!
  • Extra snurr får berömmet om det också ger vid rätt ögonblick, t ex efter att personen ifråga lyckats med något den kämpat för, DÅ är beröm ovärderligt.

Min vän Sara och jag jobbade massor med positiv feedback när vi klättrade ihop i Linköping – positiv innebar också konstruktiv i detta fallet. Hela tiden peppade den som låg och väntade på mattan den som klättrade. När vi nått vårt mål var det alltid high five som gällde. Shit vad vi växte! För varje pass blev vi smidigare, starkare och snabbare på väggen. Dessutom hade vi sjukt roligt på träningen!

Är du bra på att egoboooosta dig själv och andra?

Mer HIGH FIVE åt folket!

08.57 in i denna film får ni se en effekt av high five 🙂

7 thoughts on “Lucka #14: ☆ HIGH FIVE! ☆

  1. Jag är stolt över att jag blir bättre och bättre på att egobooosta mig själv och andra 😉 Hundträning är en sååå bra sysselsättning för att lära sig detta tycker jag. Märkte en trevlig bieffekt när jag var ute och joggade i våras. Jag sprang och peppade Puzzel hela tiden med; Kom igen, bra, duktig kille… – när han sprang i mitt tempo, vid min sida i slakt koppel. Vad jag märkte var att det smittade av sig på mig och min jogging. Orkade mer, ville mer, roligare än tidigare 🙂 Ha en bra dag!

  2. Du är en av de bättre på att berömma andra på agilitytävlingar som jag känner! Det kommer liksom rakt från hjärtat och man blir glad länge efteråt!

  3. jag brukar vara rätt bra på att berömma andra, men dålig på att berömma mig själv (väldigt).. så där har vi nåt att jobba med.. Du är ju alltid peppande, för du är bra på att ge beröm 😀

Kommentera

