Lucka #15: Du bestämmer Din attityd

When the goings get tough the tough gets going.
F. Shero

Ingen bestämmer över hur du skall tänka mer än du själv. Om du står inför en knivig situation kan du själv bestämma om du vill ge upp eller om du vill kämpa vidare.

Jag har en nära vän som stod inför en sådan situation på sitt vallhundsprov. När han skickar ut sin hund för att hämta fåren (ni minns hur det ser ut när man gör ett VP hoppas jag) ser han hur hans hund först går ut i en fin båge för att plötsligt bryta in och korsa den vertikala osynliga linjen mellan herde och får. Detta innebär direkt en nolla, och det är i stort sett omöjligt att få en godkänd vallhund efter en sådan start.

Att bryta eller inte bryta, det var frågan.

Trots nollan bestämmer han sig för att fortsätta: oavsett start skulle de nu göra resten sjukt bra! Allt annat flyter och linjerna blir så fina de kan bli. Efter fålla ut tar han fåren till fållan och klappar om sin hund. Tillbaka hos domaren, för att höra domen, får han veta att han har en riktigt fin hund och att han just blivit stolt ägare till en

Godkänd vallhund! ☆

Du har säkert själv någon gång sneglat på domaren och sett de låga poäng ni just fick på ett moment, hört hur en bom knockades ner eller känt hur en av era trix under showen inte blev så som du tänkt dig. Strunta i det. Fokusera framåt på nästa moment, nästa hinder, nästa uppgift. Det finns inget du kan göra åt det som hänt.

Vad ni har är alla chanser att göra ett riktigt bra avslut!

Har du något bra historia att dela med dig av där du trodde det skulle gå åt pipsvängen, men du istället bestämde dig för att ni skulle lyckas?

3 thoughts on “Lucka #15: Du bestämmer Din attityd

  1. För ett par år sen på en tävling gick snacket innan och under banvandring att domaren måste blandat ihop kl 3 med kl 1, för det var alldeles för enkelt. Alltså en bana man skulle vara tvungen att nolla och det snabbt. Redan på hinder 4 (tror jag det var) drar jag Algot av långhoppet – vägran, tar om och skickar in i tunneln som var nästa hinder och tänker att nu ska i alla fall Algot få ösa och riktigt kul på banan. I mål med fem fel och vad det skulle visa sig snabbast tid och en fjärdeplats med SM-pinne! Banan var visst inte så enkel som folk trodde… 😉 Efter det har jag alltid försökt satsa fullt oavsett, jag misslyckas ibland hålla koncentrationen men hoppas att jag blir bättre och bättre på det, för mina hundars skull.

  2. Jag har det faktiskt som mental uppladdning ibland, att ”köra som om jag vore diskad” eftersom jag ofta drar på lite extra då. Iaf en gång har det lett till en andraplats och ett cert på en bana som jag verkligen inte trodde att vi ens skulle komma runt…

  3. Ett av Rulles hoppcert är taget på ren vilja, banan började med årtiondets raksträcka som slutade i en tvär sväng med klassisk fälla efter. Jag insåg redan på banvandringen att vi skulle få svårt med detta eftersom han var rätt långsam i starten om jag lämnade, hade ganska dåligt släpp och var svår att fjärrstyra. Slutsats: vi måste starta samtidigt om det ska bli nån placering, och då ville det till att jag verkligen satsade från första steget. Så vi gick in och sprang, och det höll hela vägen till certet! På banvandringen blev jag kallad galen, efteråt fick jag beröm för min satsning… Efter den händelsen har det blivit lite av mitt måtto att alltid räkna med att hinna mer än vad jag tror.

Kommentera

