Lucka #16 praktisk mental träning: Kom-I-Håg!

20111215-122203.jpg

Med mig på tävling har jag alltid mitt ”kom-i-håg-kort där jag skrivit
ner tre saker som jag vill påminna mig själv om under tävlingsdagen. Ibland i tävlingshettan händer det att jag glömmer specifika saker jag vill fokusera speciellt på. Då är det skönt att kunna kika på kortet och påminna mig själv om vissa grundläggande mål vi har:

  • Vi har gjort det här förr, vi kan göra det igen
  • Jobba varje hinder
  • Fortsätt jobba ända in i mål

Den förste ”kom-i-håg” har jag lånat av Jenny Damm. Enligt en artikel
från VM 2010 så var det sista hon viskade i Inas öra något i stil med
vi har gjort det här förr, nu går vi in och kör! Tycker att den är
grymt bra i sin enkelhet.

Att jobba varje hinder är något jag tror de flesta tänker inför ett
agilitylopp, eller vilken annan diciplin som helst. Det gäller att
fokusera där och då, och inte i tanken vara i mål innan sista hindret
eller momentet är genomfört. Många gånger finns det en svårighet som får
mycket uppmärksamhet som ekipaget lyckas med för att sedan diska sig på något annat, som inte alls verkade lika svårt. Jag vill jobba varje del, alla delar är lika viktiga – varje mm räknas.

Självklart vill jag också fortsätta jobba även om en incident inträffar.
Tänka att det alltid finns en chans. Även om ett hinder rivs, eller
en linje vacklar kan det hända vem som helst, och det är den som
lyckats bäst totalt som vinner. Se bara på Jan-Egil & Cirkus som låg
21:a på VM efter första dagens lopp och sedan dag nummer två lyckades jobba sig upp till ett silver. Varje lopp räknas, oavsett utgångsläge.

Dessa tre är saker jag vill komma ihåg oavsett vilken hund jag tävlar med, men jag har även olika kom-i-håg för varje hund till och från. Till exempel kan jag ha fokus på ett specifikt utförande, oavsett om det är ett moment innan, under eller efter tävlingen eller ett specifikt hinder. Klassiska kan vara att påminna sig själv om hur starten skall se ut för att släppa igenom den. I stundens hetta kan det vara lätt att släppa igenom en start man annars aldrig skulle släppt igenom bara för att tävlingsdjävulshornen växer ut och man vill bara köra där och då… känns det igen? Genom att ta upp sitt kom-i-håg kort strax innan start kan det vara lättare att tänka på vad som faktiskt är viktigt.

Extra bra är det om kortet också har ett motiv från ett tillfälle som betyder något extra för dig. En bild kan ge styrka.

Vad är viktigt för Dig att komma ihåg?

4 thoughts on “Lucka #16 praktisk mental träning: Kom-I-Håg!

  1. Ungefär samma som dina, men jag brukar åxå försöka komma ihåg att ”det är bara att nolla”. Fast det tänker jag på med samma innebörd som Jennys ”vi har gjort det förr, vi kan göra det igen”.

  2. Det sista jag säger till Kezo innan start brukar vara: Nu kör vi så det ryker! Det gör jag för att påminna mig om att farten är viktigare än ett felfritt lopp. Målet i år har varit att springa fort och då måste vi våga chansa ibland och inte fegköra. Ibland kan den där fartsträvan vekna mot slutet av ett lopp som inte har några fel.. Man vill ju så gärna nolla…

Kommentera

