Lucka #17: det skall vara enkelt och roligt att träna!

Out-n-out Anna har gjort ett grymt bra inlägg om att det skall vara roligt att träna, för då tränar du!

Detsamma gäller såklart mental träning. För att det skall fungera behöver du tänka på det ofta, inte bara ibland. Det är som vilken träning som helst, DU behöver lägga tid på det. Gör du det enklare och roligare, gör du det oftare och bättre.

Ett exempel på hur du kan göra den mentala träningen roligare är att göra som jag gjorde 2008. Jag hade ett projektarbete vid Uppsala universitet där jag skulle undersöka sambandet mellan bitterreceptorer och alkoholism… det jag hade i uppdrag var att göra så kallade PCR och sedan analysera provsvaren. Enkelt beskrivet så går det till som så att jag varje dag hade ett 100-tal provrör som jag fick mäta upp ett antal olika vätskor i – tänk er att röra ihop kaksmet i 100 olika kärl – om och om och om och om igen…

För att göra flera flugor på smällen samtidigt tog jag chansen att träna min koncentration medan jag stod där. Jag tränade genom att försöka fokusera bara på det jag gjorde och ingenting annat än på det jag gjorde. I början lyckades jag fokusera ett par 30-sekunder innan tankarna flöt iväg och jag funderade på vad jag skulle träna med hundarna senare på kvällen… 😉 Men med träning kunde jag hålla fokus på det jag gjode längre och längre tid. Min koncentration blev bättre, jobbet blev bättre och träningen blev bättre – tada!

Ett annat tips gav Maria under vår studiecirkeln i Stockholm tidigare: att köra sina affirmationer i hissspegeln – du gör ju ändå inte så mycket annat i hissen. Tas chansen att träna!

Hur skulle du kunna göra träningen enklare och roligare?

2 thoughts on “Lucka #17: det skall vara enkelt och roligt att träna!

  1. Kuriosa: Hissar i större/offentliga byggnader ofta har en kamera, som antingen sitter bakom spegeln eller är riktad så att den använder spegeln för att maximera synfältet? Kameran är ju till för att säkerhetspersonal ska kunna se vad som händer i hissen vid olycka/brandlarm/trasig hiss etc, men riktigt stora/viktiga byggnader (typ riksdagen) har en live-ström från hissen till övervakningscentret. Risk att någon sitter och ler på andra sidan om man grimaserar för mycket i spegeln, alltså. 🙂

  2. Ping: Mental träning: koncentrationsövning « Team Propiraya

Kommentera

