Lucka #18 praktisk mental träning: cybervision

När jag läste idrottspsykologi för Plate berättade han om en teknik som de börjat undersöka närmare: cybervision!

Den går ut på att direkt innan du skall in på banan tittar du på en film på det ”perfekta utförandet” av banan. Antingen ditt eget eller någon annans. Genom att titta på detta är tanken att du helt enkelt lättare kommer in i rätt rytm och känsla. Lite som en live visualisering.

Det intressanta är att det inte behöver vara samma bana, eller sekvens. Det räcker att filmen väcker de rätta känslorna hos dig. Det finns ju massor av film på nätet att inspireras av. Bara att sätta sig och kika innan du åker iväg på nästa träningspass för att testa hur det känns.

Jag tror att denna teknik är speciellt bra på personer som har lätt att härma andra. På kurs ser jag ibland just hur en del bara genom att titta på andra sedan kan genomföra till exempel ett perfekt framförbyte.

Tror du att detta skulle kunna vara en teknik för dig?

2 thoughts on “Lucka #18 praktisk mental träning: cybervision

  1. Japp! Definitivt en metod som passar mig som komplement 🙂 Jag lär mig massor genom att titta på och ”härma” (tänker oftast i bilder). När jag red för en evighet sedan och var sjuk så tog jag ändå ett beslut att åka dit och titta på. När jag sedan var med nästa gång hade jag höjt mina kunskaper ett snäpp.

Kommentera

