Åland nästa år

20120108-174314.jpgJag ändrar mig, Veronica har en poäng. Nästa år gör vi som många andra och drar till Åland istället när det är individuellt. På Åland har de en konstgräshall, lik den i Norge. Helt underbart underlag för både förare OCH hundar.

Idag gjorde Piraya ett helt ok hopplopp. Vi for förvisso förbi ett hinder och diskade oss, men farten fanns där igen. Det var en rak bana, precis som under lagdagen. Hon vågade sträcka ut. Kändes skönt att ha henne tillbaka.

Agilityklassen däremot… starten var inte rak. När Piraya hoppade första hindret och sedan insåg att vi skulle 180° bakåt såg jag på hela henne: ”jag vill inte”. Det blev raka vägen ut till skinkburken istället för ett långsamt tuggummilopp.

Det är ett halt underlag på Kista mässan. Det är ingen hemlighet. Särskilt i vissa svängar. Det som skall sägas är att vissa hundar går helt ok på mattan, och vissa går till och med ”bättre” – det vill säga får bättre tid i förhållande till vad de brukar få. Men, det gäller att känna sin hund och veta hur de hanterar underlaget optimalt.

Vi har haft alla förutsättningar att lyckas, eftersom vi fått träna på det. Men det hjälpte visst inte Piraya. Som Veronica skriver om sin Femme, så känns det som att Ozelot hanterar mattan bra, men… det klart – hon kan ju inte springa allt hon kan utan att benen slinter. Är det helt schysst?

Bilden då? Jo, det är pokalen för Årets lag 2009 (PapilLONE Star’s) som äntligen hittat till oss. Bättre sent än aldrig 🙂

8 thoughts on “Åland nästa år

  1. Klokt beslut! Både med Pirri idag och inför nästa år!

    Rally får ju inte springa där pga kombinationen halt underlag och ingen hjärna. Rejsa däremot har ju hjärna och har hanterat underlaget ok de gånger vi varit där och tränat, men i år gick den träningen sämre än förra året, och jag ser på henne att hon sen dess tycker att det är lite obehagligt med framförallt slalom. Min slutsats är att hon nog inte ska springa där heller, även om hon ”klarar av det” så tappar hon självförtroende på ett sätt som inte alls känns kul.

  2. Jag undviker Kista som pesten efter vad jag hört om kombinationen betonggolv och matta. Annas Asko slog sig i slalomen så att han inte ville ta deg igen. Tycker inte att det är värt att köra på underlag som får hundarna att halka, glida in i hinder och kanske slå sig eller känna sig illa till mods..

  3. Det är jäkligt synd dock på vad jag har förstått är ett superbra arrangemang från alla sidor. Den dag de har vettigt underlag på mässan tänker jag vara först in med min anmälan!

  4. Ja, det är proffsigt på alla sätt, och som sagt – alla hundar har inte problem. Det är synd att SBK inte kan ha ett portabelt ”Jenny Damm-underlag”. Tror inte att det behöver klistras eller liknande. Då kunde mässorna låna det och de skulle få högklassig agility på både Kistamässan och Älvsjömässan – vilket vore väldigt roligt.

  5. Det vore det verkligen! Ett problem med att flytta runt underlag mellan olika hallar är dock att det måste skäras om jämt för att funka med diverse pelare, men om man kunde lösa det så skulle det ju vara helt fantastiskt 🙂

  6. Lovis har tävlat där en gång och aldrig mer… Hon fungerar inte heller på de konstgräsmattor som funnits som lagts på betonggolvet, vi skippar såna helt. Tror inte att Kaia är en hund som kommer fixa det heller, men det vet man ju inte!

  7. Perrin kraschade i x antal upphopp förra året på MyDog (bl.a. på muren som stod riktad rakt ut mot läktaren -mycket effektfullt! :P) plus att han pekade finger åt mig varenda gång jag bad honom svänga – mao ingen mässa för oss förrän underlaget är bra. Och så var vi ju på åland i helgen, toppen bra rakt igenom!

  8. För oss är det som du beskriver- tvärtom! Felix går jättebra på matta och halkar knappt överhuvudtaget 🙂 för vår del är det synd att det inte är fler inomhustävlingar under vintern… för det är då vi faktiskt har någon som helst chans med tiderna 🙂 så fort vårsolen tittar fram har jag en värmekänslig hund så jag lär ju vara bland de första som plockar fram kyltäcket…

    Grattis till alla fina resultat!!! 🙂 Och hoppas att Ozelot snart är bra igen!!

Kommentera

