Hur ser en vilodag ut för dig?

20120109-194342.jpg

Frågan dyker upp då och då: hur ser dina vilodagar ut?

Det verkar finnas lika många definitioner på vilodagar som det finns människor – oavsett om det gäller hundträning eller egen fysträning.

Några tycker att vila är att ligga i soffan, några att det är kortare 20min promenader och andra att du kan gå hur långa promenader som helst (inom rimliga gränser). Frågar jag erfarna tränare ger även de olika svar. Om du tränar varierat kan du träna oftare. Är du i högform är det annan vila än om du är under uppbyggnad. Etc. Det är klart, tränar du inför ett maraton är väl inte en 7 kilometers promenad något att dyfta om.

Min fråga till er: vad använder du för definition av vila?

Dagens vilodag har vi spenderat i soffan med Morden i midsommar och sedan en härlig 5 kilometers promenad ihop med Sara. Känns lagom för både hundarna och mig. 🙂

8 thoughts on “Hur ser en vilodag ut för dig?

  1. Långpromenad med lösa hundar. De väljer då själva vad de vill göra och hur aktiva de vill vara.

  2. För mig är oftast vilodagar bara promenader men även korta pass med shejping kan förekomma. Och då har jag sällan några krav utan det är mest brainstorming som gäller. Men de flesta vilodagarna är oftast oplanerade och blir när jobbet tar hela dagen.

  3. För Kezo är vilodag kortare promenader för behovsuträttande.. Långpromenader är ett sätt att bibehålla grundkonditionen för oss som inte tränar så ofta nu under vintersäsong.

    Däremot gissar jag att valpen kommer kräva mer under sina vilodagar än vad Kezo gör.. Vi övar just nu på det här med att ta det lugnt. Inte valpens starka sida =) Då kommer ju Kezo såklart få följa med. En längre promenad sliter ju inte på honom. Det är bara det att han inte har något emot att ligga på latsidan när det är vilodag.. Då blir man ju lite lat som matte =)

    För valpens del just nu är ”volidagarna” mest ett sätt att lära honom att det inte händer asballa saker jämt. Vissa dagar går vi bara ut och går en liten sväng och leker och det ska vara okej att vara Pesto även de dagarna.

  4. Vilodagarna kan se väldigt olika ut, men om jag får välja en skön vilodag så är det en lång lugn promenad med hundarna, sen ligga i soffan och se en bra film..

  5. För hundarna är det en hyfsat lång men ”lugn” promenad där jag inte ber dem hoppa och klättra och ha sig. De är lösa o bestämmer tempo själva, det brukar bli en behaglig promenad, inget tokrus utan långsam galopp eller trav.

    Däremot har JAG vilodagar ibland, när jag är mentalt slut, och då går vi kanske bara ett varv runt huset eller två… Hundarna anser nog att de dagarna är ganska trevliga för oftast innebär det att jag är sjuk o ligger i soffan med dem hela dagen. Men jag kallar det inte vilodag för hundarna, det är mer nån slags ickedag…

  6. Vilodag generellt för mig är en oplanerad dag där jag gör det som faller mig in utan tidspress. Kan innebära lång frukost, mys i soffan med vovvarna, varmt bad, titta på film, kreéra ngt, läsa ngn. trevlig bok, vara ute i naturen, jogga, långpromenad i skogen, bara korta promenader, pyssla i hemmet, umgås med familia…. -tja kan se väldigt olika ut helt enkelt.

    Vilodag ifrån något är något annat för mig. Kan vara vilodag från egen fysisk träning/jogging. Dvs. vilodag = ingen jogging (men kanske lite yoga).

    Vilodag från lydnadsträning med hundar kan vara = långpromenad i skogen… osv.

  7. Jag hade skaplig vilodag idag, tycker jag. 30 min morgonpromenad, samt 1.5 timma lugn koppelpromenad med en kompis och hennes hundar (ofta får dom gå lösa men idag gick vi i stan så då var det mest kopplat) och sedan en kort 20 minutare på kvällen. Försöker att inte träna något mentalt på en vilodag, men ibland kan det bli ett kort shejpingpass också, beror lite på hur många och hur långa promenader jag gått eftersom min hund kan få ett litet energiryck på kvällen om han inte är nöjd ;). Men det beror också på säsong (Det känns som vi är i vila jämt just nu trots att vi jobbar på något litet nästan varje dag bara för vi inte kommer iväg på större träningar så ofta).

Kommentera

