Mental träning: koncentrationsövning

Igår satt jag och kollade på film på datorn (även om man inte har tv kan man kika på film 🙂 ) och kom fram till att jag kunde inte koncentrera mig mer än 5 min i taget. Det är inte likt mig. Antingen kollade jag ett mail. Skrev ner saker jag kom på till uppsatsen. Kollade något yourtube-klipp. Facebook… Jag behöver jobba lite med min koncentration. Kom ni ihåg inlägget jag skrev tidigare om en koncentrationsövning? Nu har jag inte längre de möjligheterna. Istället gjorde jag sifferövningen ovan.

Du har 1 minut på mig att hitta 1-64, i ordning. Sätter igång timern och sedan är det bara att hitta #1 (antecknar i minnet att den är tagen), därefter gå vidare till #2, #3, #4 och så vidare. Det som är bra med övningen är att du har ett kvantitativt värde på hur du utvecklas. Allt eftersom kommer du att hinna med fler och fler siffror.

Jag hann till #18 på en minut nu på morgonen (… say no more 😉 ). Hur många hinner du?

ps. Var det för lätt? Kör samma övning, fast med siffrorna baklänges, eller bara jämna siffror etc. Kör två minuter eller  tre minuter. Finns många variationsmöjligheter.

12 thoughts on “Mental träning: koncentrationsövning

  1. Något sånt här skulle jag också behöva. Har extremsvårt för att sitta still och titta på avsnitt eller film själv. Om sambon är med funkar det, men så fort jag är själv multitaskar jag. Förut var film- och serietittandet ett sätt att slappna av, nu är det nästan en källa till stress istället. Inte bra, inte bra :/

  2. Åh det där behöver jag! Jag är extremt duktig på att göra många saker samtidigt men väldigt väldigt dålig på att fokusera på en sak. Enda gången jag lyckas är nog på agilityplanen för där märker jag aldrig vad som händer utanför banan.

  3. Hann 18, men då hade jag förlorat några sekunder när jag gick från timern till övningen på iphonen… Kul! Men hur går man vidare till att lära sig hålla koncentrationen längre än en minut? Jag gör som du, flera saker samtidigt hela tiden.

  4. Karin: ökar tiden och har fler siffror. Denna gjorde jag själv i morse, därav 64 nummer, men jag vet att vi på coachingutbildningen hade uppemot 200 nummer! Att köra t ex 6 min på en så stor plan är jobbigt! 🙂

  5. Det är faktsikt ”fördelen” med att titta på TVn o inte på datorn. Det är längre till att göra andra saker…

  6. Jag är likadan.. Sen jag skaffade iPaden har jag dessutom den med mig till teven så jag kan se på teve och facebooka samtidigt..

    Jag kom till 12!! Började skitbra och jag tänkte att ha! Jag slår henne lätt! Sen tappade jag koncentrationen och det blev 12.. Måste öva mer!

  7. Ping: Hjälp, min hjärna! « LiveLoveTry

Kommentera

