Tävlingspsykologi: hantera energitjuveri

Det gäller att orka det vi vill, men ibland fokuserar vi så mycket på saker eller personer vi inte kan kontrollera över att det tar energi från det vi vill göra.

Börja med att först fundera över varför du känner som du gör. Är det en specifik person eller något annat som påverkar dig negativt och gör dig kraftlös, negativ eller liknande? Är det något du egentligen kan ta bort direkt utan att det påverkar resten av ditt liv nämnvärt? Do it!

Är situationen eller personen som du känner tar energi ifrån dig betydelsefull på så sätt att du vill försöka få det att fungera? Är den värd att kämpa för, lägga tid och hitta en lösning på? Tid är dyrbart – se till att använda den tid du har för att nå dina mål och drömmar. Gör gärna en lista med för- och nackdelar där du är ärlig mot sig själv.

Om du bestämmer dig för att hitta en väg där du vill få det att fungera fundera då ut vilken strategi du vill använda. Tänk även här som hundträning: för att verkligen testa en strategi behöver du jobba med den under en tid innan du ger upp eller vill byta strategi. Ge det åtminstone ett par veckor. Det kan vara jobbigt ett tag, precis innan det blir lättare. Se till att du orkar över den där lilla kullen. Men, glöm inte, sätt upp en tidsfrist. Annars hamnar du lätt i samma situation du varit i hittills och livet rullar på samtidigt som energitjuven är kvar.

När du lägger upp strategin skall du även fundera på vad det är för motstånd du har idag och vilka motstånd du kan tänkas få. Är det någon eller något som är stoppande/pushande, eller är det du själv?

Tänk på att det många gånger kan vara stärkande att rida ut en jobbig situation och hitta en lösning på den. Kom också ihåg att det är helt OK att säga nej, lämna situationen och välja en annan väg. Det är den stora valmöjligheten du har för att du bestämmer över dig själv.

Har du någon energitjuv du vill få bukt med?

9 thoughts on “Tävlingspsykologi: hantera energitjuveri

  1. Kul att läsa ditt inlägg. Jag jobbar mycket med mig själv och den mentala biten av hundträningen just nu. Min inställning, mitt sätt att se på resultat, och mitt sätt att se på andra ( vissa) ekipage som tidigare varit en stor störning för mig på tävling. Kram på dig! Kanske kan vi valla lite ihop i vår?!

  2. Om man är intresserad mer av just mänskliga energitjuvar kan jag tipsa om boken Energitjuvar av Ingalill Roos. För mig fick den mig att först identifiera en större problem och också hjälpa mig att inte lägga så mycket fokus på det.

  3. Tack för dina underbara texter! Det gäller att välja sina strider, kämpa för det som är värt att kämpas för och låta resten vara! kram!

  4. Takk for godt innlegg (igjen) 🙂
    For en del år siden møtte jeg en energityv så var så intens og krevende og vanskelig å bli kvitt at jeg til slutt oppsøkte en profesjonell coach 🙂 De pengene jeg brukte på ett par timer hos vedkommende var gull verd 🙂

  5. Vilket bra inlägg! Tusen tack för påminnelsen.En av dom stora bitarna ja ska jobba på i år…Var lägger ja min energi ???

  6. Alltid lika läsvärda bloggar!
    Jag har några energitjuvar i form av personer som jag i första hand försöker undvika. Kan jag inte det (av en eller annan anledning) så ser jag dom som ”mental-tränings-projekt”. 🙂
    Tycker annars jag är bra på att omge mig med energiboosters. 🙂

  7. Ibland räcker det med att gå in på din Blogg Eva Marie för att tanka lite energi, & minnas tillbaka på tävlingspsykologi kursen jag gick hos dig, för att komma i balans igen…:) !! 😉 Hatar att ge mina energi slukare energi 🙂

Kommentera

