och där TAR det stopp

Tredje yoga passet är nu avklarat och det finns flera saker jag tycker är fascinerande med yoga. Självklart för andra – nytt för mig.

Yoga är för mig styrka, smidighet och balans. Eftersom jag är stark kan jag göra vissa rörelser bra (I love solhälsningsserien), men eftersom jag inte är särskilt smidig finns det andra rörelser jag verkligen får kämpa med… super!

Jag är extremt sned i mina armar. Åt ena hållet kan jag knäppa händerna diagonalt bakom ryggen, åt andra är de nästan 15cm isär – jag har att jobba på!

På bilden försöker jag nå golvet. Maria, såhär ovig är jag. Målet är självklart hela vägen ner till golvet. Faktum är att jag redan säkert blivit 5cm bättre (då kan ni tänka er hur det såg ut tidigare) så det känns som ett bra startmål.

Hunden gav känsla av vila i slutet av passet. Det skall visst vara en viloposition har jag fått veta… det var det inte de två första passen. Nu förstår jag hur jag skall luta kroppen för att hamna i ett bra läge.

Efteråt var jag härligt lealös i kroppen, är det fortfarande.

Skall bli extra gott med lunch nu!

7 thoughts on “och där TAR det stopp

  1. Jobba på och andas in i övningen! Jag nådde precis ner till golvet med fingertopparna när jag började och nu får jag i hela handflatan 🙂

  2. Härligt! Härligt! 5 centimeter. 🙂

    Minns mina första ”hundar”. Jag bara inte kunde fatta hur man kunde stå så, utan att storkna!! Jag ver helt slut…

    Och jag instämmer med Christin. Andningen, o kroppslåsen, är till en otrolig hjälp: Men det kommer. 🙂

    Och i samma veva kanske, kanske, kanske du även kommer att lägga till en till viktig sak med din yoga, den mentala, koncentrationen eller fokuset. Eller nu vad man vill kalla det. 🙂

    Jag har yogat till o från i många år, o i olika skolor. Shit! Inser hur länge sen det var… Men det var först då jag dök på en (flera) BRA lärare här om året som jag verkligen blev fast. Hittade min känsla. De var tydliga, duktiga själva, väljer rätt ord så man känner vad man ska göra, hittar andningen (inte alls så lätt enligt mig…), använder rätt tryck med sina händer för att hjälpa oss rätt/djupare, hittar andningen igen… Wow.

    Så det jag vill säga är att det är värt att gå till ett bra ställe. Även om det kostar lite mer, o bara är vid några tillfällen. En del ställen har tex intensivhelger. För att få den där lilla extra skjutsen åt rätt håll. I varjefall om man är som jag. Inte född som en yogi 😉

  3. Starkt jobbat! Eller smidigt jobbat – passar bättre 🙂 Kommer bli super det där. Jag är relativt smidig sedan födseln tror jag 😉 och kallades gummitjejen vid det tillfälle jag släppte min höjdrädslespärr när jag red och ramlade av 4ggr. in i hindret inom en halvtimme och jag skrattandes överlycklig över att jag inte längre var rädd för höjden på den stooora hästen. Däremot min kondis och styrka. Oj, oj det behöver förbättras. Tror jag är tillräckligt frisk igen imorgon för att ta mig ut, eller till löpbandet för att jogga en sväng. Rätt vanligt jag ger ngn. enklare yogaövning till mina pat. Brukar vara kanon! Duktiga yogalärare som kan sin sak är värt en hel del… sedan finns det ju en drös med olika yogaformer. De jag fastnade för när jag höll på var/är: Bikramyoga och Iyengar, mkt. tack vare lärarna tror jag 🙂

  4. Jag har förstått vikten av en bra lärare. Hoppas få till det under vår/sommar!

    Och ja Maria, koncentrationen! Såklart – fast, eftersom jag inte kan rörelserna än måste jag titta runt. men snart så. Ibland har jag hittat den. Bra känsla!!

Kommentera

