Trött och behov av yogatips

20120206-203813.jpg

På kvällstur med hundarna. Såg på klockan nyss och hurrade att den snart var läggdags – för shit vad trött jag varit idag.

Missade måndagsyogan eftersom jag var inbokad på remiss till infektionskliniken, sådär en och en halv månad efter tillfrisknandet. Fick en grym läkare som jag önskade jag hade fått då när jag var sjuk.

Hur som, för att kompensera missat morgonpass körde jag en omgång yoga nu ikväll. Tiden flög iväg och jag var härligt trött efteråt – ja, ni vet skönt trött, inte slötrött.

Frågan jag ställer mig ikväll är: ni som kör yoga hemma, hur länge kör ni? Ställer ni klockan? Kör ni på känsla? Kör ni på antal repetitioner? Vill gärna ha tips.

13 thoughts on “Trött och behov av yogatips

  1. Jag har ett gäng olika alternativprogram som jag kör, beroende på hur lång tid jag har och vad jag är ute efter. Hemmaträning kan vara allt mellan 10 minuter och 90 minuter. Jag bestämmer oftast i förväg hur många gånger jag ska upprepa en viss asana eftersom mina tankar annars gärna driver iväg, jag behöver kunna göra utan att tänka så mycket…

  2. Nu har jag lagt av mig men jag brukade köra igenom Solhälsning A och B när jag inte hade så mycket tid över. Gör man det och så slappnar av efter tar det ca 20 minuter. Vet inte vilken sorts Yoga du gör men jag gjorde Ashtanga och där är rörelserna alltid de samma och då är det enkelt att lära sig nybörjar delen av programmet. I början följde jag en dvd hemma så jag lärde mig rörelserna! Ja efter att jag gått en kurs förstås 🙂 Blir lite inspirerad att börja igen när jag läser att du yogat, det är verkligen en underbar känsla efteråt!

  3. Asthanga är alltid likadant, man bygger bara på ju bättre man blir. Jag gillade det för jag ville fokusera totalt på vad jag skulle göra, och hur man skulle andas, och inte behöva tänka på att göra olika nya rörelser varje gång. Passade mig bra men kan förstå att det kan vara så att man blir uttråkad av likadant varje gång!

  4. tårtan i förra inlägget var ju helt fantastisk! =D

    Måste fråga dig Eva Marie, du som tränar drag. Tränar du bara barmark? Jag är sjukt taggad på att börja träna nu med hundarna, ska precis beställa draggrejor och kollar på skidor… =)

  5. De gånger jag gör yoga hemma (sporadiskt) kör jag på känsla. Ibland blir det kort, ibland lite längre. Hur yogalikt det ser ut nuförtiden kan diskuteras – det har nog mer blivit en blandning av yoga och rörelser/stretch som känns bra för min kropp (kan också slänga in någon armhävning/sit-ups). Sedan har jag några favvosar jag nästan alltid kör när jag är på G.

  6. Tack för input! Jag har typ kört som du Pernilla, A o B, och lite andra rörelser i 20 min, MEN jag har ibte kört avslitande avslappning. Gör ni alltid det? Hur länge då?

    Mimmi: jag har inga skidor, men jag vill ha!! Dock skulle jag vilja prova ett par innan jag köper. Tror dock jag typ livat Em att skaffa ett par 😉

  7. Jag kör gärna också på solhälsning, alltid i lugnt tempo. När vi lärde oss solhälsning använde sig vår yogalärare av en mantasång, http://www.youtube.com/watch?v=d63COahIpVM. Jag gör övningarna så lugnt att en hel solhälsning (båda sidor) tar ca 15 minuter. Mantrasången hjälper mig att fokusera och ta det lugnt. Jag använder också något som min yogalärare kallar 5 (eller 10) på topp. Det är en lista som innehåller övningar som jag tycker är svåra eller behöver övas på. Den listan är dynamisk, men för mig har det varit mycket fokus på att strecka baksidan av benen och mobilisera styrka i bålmuskulaturen.

  8. Jag kör alltid efter en dvd hemma, antingen hela som är ungefär en timme eller några avsnitt efter hur mycket tid jag har. Tycker det är svårt att hitta flyt själv, utan någon som säger vad jag ska göra.

    Igår såg jag tips om en sida där det finns olika långa program man kan följa. Det är också uppdelat på vilken del av kroppen du vill fokusera på. Verkar bra, men jag har som sagt inte hunnit testa än.

    http://www.doyogawithme.com/

  9. Tycker själv det är svårt att köra efter dvd. Kikar ibland på film för att lära mig, men inte för att så att säga yoga till samtidigt.
    Jag gör som flera ovan, solhälsningar, A o B. Men börjar alltid andas sittande, ofta halvlotus. Sen kör jag en del övningar i den serien vi har på kursen. Men jag hoppar en del beroende på tid o vad jag vill lägga fokus på. Andas 5 andetag i allt (räkna baklänges är enklare för mig) o vissa dagar kör jag 10 där jag känner att det behövs, alt två gånger 5. Alltid 10 i skulderstående etc. Kör inte liggande avslappning hemma, däremot sitter jag en liten stund.

    Och ibland blir det bara solhälsningarna, men det är inte så bara det heller..
    Så gör jag. 🙂

    kram

  10. Jag kör rätt sällan med avslutande platt stillaliggande avslappning på slutet men avslutar ändå med avslappning på mitt sätt… Lugn lugn stretch på slutet – både sittandes och liggandes (skulle behövt rita här jue). Går på känsla här med, och slutar när det känns klart. Totalt brukar jag nog hålla på mellan cirka15-40min.

  11. Verkligen kul att läsa era svar! Och vad kul att se att det är flera som kör yoga 🙂 Tack!!
    ps. jag tycker det är fascinerande hur trött jag blir i musklerna efteråt. Tror verkligen yoga är bra i så många dimensioner.

  12. Du har verkligen typ lovat Em att skaffa ett par. När jag överlevt fasorna ska vi fanken lära oss åka ordentligt. You and me and some lessons, baby! Helsicke, vad det är mycket vi ska göra… Måste nog börja på en lista tror jag…

    Om yogan igen: När jag yogar hemma tonar jag oftast in och ut med mantran dessutom, och om möjligt hoppar jag inte över savasana. Fördelarna med att tona in och ut är säkert många, en av dem är att det blir som triggers: Pang på mattan med medvetandet liksom.

Kommentera

