AAAAAAA… FRUSTRATION i MTB-djungeln!

Under två kvällar har vi varit och testat mountainbikes. Vilken djungel! Simon har varit gullig och tagit fram 15 modeller som skulle kunna passa mig och nu har jag testat ett par av dem.

Mina krav

  • Max 8.000kr
  • Skivbromsar
  • Dämpad fram, ej bak
  • Lätt
  • Snygg

Hur har det gått då? Jag är ta mig tusan mer förvirrad nu än när jag började.

För det första: hur sjutton provcyklar jag en mtb i stan??? Om jag inte kan något om dem. Ge mig en häst och jag lovar att utvärdera den åt dig. Ge mig en mtb och jag fattar noll. Cyklar lite fram. Cyklar lite till. Står upp. Sätter mig ner. Växlar lite. Bromsar lite. Cyklar tillbaka… ehhh…

De jag kikat på är, med omdöme från mig (som kan nada):

CORRATEC X-VERT EXPERT: Skulle egentligen testat en annan cykel, men nu fick jag prova denna. Den kändes tung… otymplig. *kliar mig i huvudet* Vad skall jag säga, kändes inte alls lika fin & lätt som Annas nya cykel som jag testade i vintras… Killen i affären tyckte dock absolut detta var cykeln för mig. Såklart…

Sedan åkte jag vidare och testade

SCOTT CONTESSA SCALE 20: Helt ok.Vad skall jag säga. Bättre än den ovan, men… tja… inte mer. Och vadå bätte? Mer än känsla.

Därefter, då jäklar, testade jag en:

NISHIKI BLAZE 2011:  Wohoo! Blev lite kär, äntligen kändes det lätt och fint (märk väl, jag testade INOMHUS på plant golv… bra test, eller hur… not). Men… guuuud vad ful! (kan man ens säga så med vett, lite som att någon skulle vilja köpa en ”snygg svart och vit border collie”, snacka om lynchning…). Omlackering nästa.

Bestämde mig ändå för att åka och testa ytterligare en cykel innan jag bestämde mig…

…så ikväll testade jag en:

COMMENCAL PREMIER 29: Helt klart snyggaste cykeln. Kändes bra, men… ändå inte helt rätt. Inte som Nishikin…

En egen slutsats jag dragit av mitt testande är att jag vill ha en lätt cykel. Premieren vägde närmare 13,8 kg medan Nishikin vägde 12,8kg (hela 1 kg… hmm…) dock hade denna betydligt större hjul än ovan nämnda cyklar. Var det därför den gick lika lätt som Nishikin, men… kändes, klumpigare? Vad vet jag egentligen…

Så… kvar finns också

CANYON YELLOWSTONE 5.0W: Tyvärr går den inte att provcykla eftersom den säljs via webshop. Men, det skall vara THE CYCLE i min prisklass (dessutom lättast: 11,5kg och snygg!). Jaha… men med tanke på hur stor skillnad det var på ovan nämnda cyklar, vågar man köpa en via webshop utan att ha provcyklat??? 

…så, någon som har någon kommentar eller tips… please. HELP!!!!!!

16 thoughts on “AAAAAAA… FRUSTRATION i MTB-djungeln!

  1. Såå ful var väl inte den fula? Jag menar, den blir väl full av lera ändå efter ett par vändor? Det viktiga är ju att den är bra att cykla på!

    Om jag skulle rådfrågat dig om valpköp och sagt att Pesto var hur härlig som helst men hade fel färg, hade du inte slagit något hårt i mitt huvud då och sagt åt mig att färgen inte vinner några lopp på banan?

  2. haha, Ida. Jooo, det hade jag gjort, men… jag vet ju inte ens om min känsla eg är ngt att ha i detta läget. Har inget direkt att jämföra med och som sagt, min kunskap är ganska begränsad…

  3. Jag har hört någonting om storlek på hjul, men vad var det? Större hjul blir mer fart, men där fanns en nackdel som gjorde att det gick totalbort för min del… Bara för att krångla till det ytterligare; varför i hela friden vill du inte ha dämpning bak?!

  4. Marlene: när jag läser på forum så säger de att heldämpat är främst för de som kör i rejäl terräng, och det gör ju inte vi med hundarna – eller? Plus att vikten genast blir större, om man inte har mkt pengar då såklart 😉

  5. Håller med Ida. Kan fråga vår tidigare granne över mail imorgon, men ej säkert han är nåbar eller har koll på just MTB (ute och cyklar typ jämt och hade sina dyrbara cyklar inne i lägenheten :-))

  6. Mette: Club Acid är faktiskt en cykel på min lista! Får ta och provcykla den också helt enkelt 🙂

    Maria och Ida: saken är den också att Nishikin anses ute… Och som sagt även om jag tycker den var skön så provcyklade jag den inte som ett proffs=kanske inte alls är så bra som jag tror….

  7. Svårt att testa cyklar en ska ha i skogen i asfaltsdjungeln…. Har tyvärr inga tips att ge. Har två cyklar, en som är för liten och växlarna är paj på, och en som är killens där framdäcket wobblar och bromsarna är knäppa. ^^

  8. Min sambo cyklar och är rätt duktig på cyklar, dock landsvägscyklar. Hur som så tycker han att Cube Acid är riktigt bra för de pengarna, det sa dom även i den butiken som jag köpte den i 🙂 .

  9. Jag har en mtb med dämpning fram och om du vill ha dämpning är min rekomendation att dämpningen är ställbar, ibland önskar jag att jag köpt en utan (som min gamla ”avställda” trotjänare)… Nu cyklar jag med hund på varierat asfalt/grus och på dåliga grusvägar blir det lätt stora gropar och där är det inte skönt att ha dämpning (tycker jag).

  10. Alltså…Nishikin var ju jättefin, fast jag är ju lite partisk kanske eftersom jag har en vit fin sån :-), fast inte mouintainbike.

    Nej, jag kan inte mycket om cyklar. Sambon vet väldigt mycket mer. Han har en Cube MTB, ingen aning om modell. Något som kan vara värt att tänka på är nog att köpa från en bra cykelhandlare som hjälper till att hitta rätt modell för just dig. Så var det med sambons köp. Han hade siktat in sig på en cykel, men försäljaren sa att ”nej, den ska du inte ha för att bla bla bla, du ska ha den här för att den bla bla..”, alltså han var inne på detaljer som olika mått på både cyklist och cykel.

    Och, min dragkompis som kör cykel med sin vorsteh brukar prata om att han gärna skulle vilja ha dämpat fram.

    Så…det var tips från en som egentligen inget kan om cyklar. Tycker mest de är himla fina bara ;-).

  11. Himmel, det verkar ju som ett heltidsjobb att leta cykel! Det bästa är väl att testa cyklar från de du känner som har innan du köper en själv? Då kan du ju testa i lagom terräng och får en bättre känsla för vad du egentligen gillar? Lycka till 🙂

  12. Det var ett program på TV i veckan där dom testade M-cyklar….kommer bara inte ihåg vilken kanal det var….men det var riktiga tävlingskillar som testade dom en hel dag i olika terräng !! Kanske kan hjälpa dig i cykel djungeln … !! 🙂

Kommentera

