Kloka tankar och mycket läsning

Idag har vi varit på resande fot halva dagen och försökt göra det mesta av detta. Först var vi en sväng och tränade agility. Banträning på schemat. Byggde upp en 25-hindersbana och började med att köra banan ett varv. Därefter delade vi upp banan i sekvenser (10-15; 14-25; 1-3; 3-10). Avslutade med en runda till. Grym träning!

Det jag gjorde riktigt bra med dagens träning var målsättningen att fortsätta köra på, oavsett vad som hände, när jag bestämt antalet hinder. En lärdom jag läste på Evas blogg: ”Sen när vi skulle köra så poängterade hon (Niinu) att det var viktigt att vi hade en plan för hur vi skulle köra. Vad var min (Eva) plan? Jo att komma så långt som möjligt… Fel Fel Fel plan! Och det är ju så självklart egentligen. Teemo förklarade att det är viktigt att ha en plan för träningen och att man bestämmer sig för att köra tex. till och med nr 4 och belöna. Om man alltid kör tills det blir fel, vad lär sig hunden då? Jo att bryta när det blir fel. Jag som förare vänjer mig vid att bryta när det blir fel osv. Visst kan man ha som plan att köra hela banan men då ska man göra det också. Kloka ord”.

Gillar det tänket.

Därefter blev det en vända till finaste Maria Enfeldt, som jag lärde känna när vi läste etologi på SU 2005 och sedan bodde en vända hos när jag jobbade på Uppsala universitet 2008. Vallning, mat och prat blev det idag. Mysigt! Får inte lov att låta det gå lika lång tid till nästa gång.

Därefter blev det ärenden i stan (inklusive prutning – nöjd!) och fortsatt läsande. Skall åka på Crane seminars i Skara vecka 12 och de har en nätt bibba av litteratur för oss studenter att gå igenom. Just nu är jag mycket tacksam för att jag redan läst de flesta av Miklosis artiklar. Det gör i alla fall antalet artiklar något färre. 🙂

One thought on “Kloka tankar och mycket läsning

Kommentera

