Hur var WAO egentligen då?

Har jag nämnt något om WAO – World Agility Open? Nä… för jag hinner ju knappt andas innan jag är på väg till nästa projekt. Shit, ur gick det egentligen?

ASBRA! Första dagen var fullkomligt fantastisk, bästa dagen. Först visar det sig att Piraya kommit 3:a i första delen av Pentathlonklassen – missade i stort sett prisudelningen, hörde våra namn ropas upp och fick springa som ett litet gnu ner till cermonin. Chockad tog jag emot rosetten. Sedan var det dags för Biathlonklassen där BÅDE Piraya OCH OZELOT!!! går in och gör varsin grym nolla – underbara rovdjur, bäst när det gäller. Det innebar att vi var med till stora finalen på söndagen alla tre – Yey!! Piraya på en 6:e plats och Ozz på en 8:e plats – gissa om jag var glad!

I andra Pentathlonloppet kommer Piraya 2:a och hon går därmed upp i en totalledning för Pentathlon – men det är tre lopp kvar, så allt kan hända (och händer 😉 ). När sedan Ozz går in och sätter ytterligare ett grymmelopp i Gamblers och kom 5:a, ja då kan jag lova att jag inte kunde sluta le!

Dag två började sådär, Piraya är inte en flygfisk för inte och flög både gunga och balans i dagens första Pentathlonklass (tredje loppet), men jäklar vad fint hon sprang. Vilket man inte kan säga om det fjärde loppet…  I det loppet kändes Piraya ”trög”, ville inte springa på och jag hann bli ordentligt orolig. Var det något fel med guldfisken? Stod och dividerade när vår landskamrat Fredrika kom förbi. ”Fredrika kan jag få låna en prinskorv, vet inte vad det är för fel på…” och JÄKLAR vad Piraya tände till när hon fick syn på prinskorven! Hon sprang som en skållad råtta – det vill säga precis som vanligt – i nästa klass. Uppenbarligen var hon trött på köttbullar… Pappis i ett nötskal – de vet exakt vad de vill ha och ser till att få det…

Ozelot då? Vi fick en del strul i Pentathlonklasserna, men så går hon in och sätter ytterligare ett fint lopp i Snooker (den andra gamblersklassen) och det visar sig att det räcker till en TOTAL 5:e placering i Gamblers-Overall!!! Förstå att min älskade djungelkatt blev 5:a på sitt första World Agility Open! 

Dag tre, stora finaldagen. Först ut är Pirayas Pentathlonfinal. Hon går in och sätter en stadig nolla, kommer fyra i den klassen och slutar tillslut 8:a i totalen. Duktiga fina Guld-fisken! Första dagarna skall jag ärligt säga att jag var besviken, framförallt med vårt ”jag-hatar-köttebulle-lopp”, den borde vi ha kunnat nolla och fått bra resultat på, men… trots den dippen slutar vi 8:a. Det är bra! Jag är nöjd, men nöjer mig inte…

Sedan är det dags för Biathlonfinalen, där ju båda rovdjuren fanns med i toppen. Först ut Piraya, som gör ett grymt lopp, men… FLYGFISK på balansen (gissa om vi kommer träna balans till SM eller) och får därmed 5 fel. Well, det hela räcker trots det till en total 7:e placering, med totalt andra bästa tid! Att hon dessutom inte diskar sig i några lopp under WAO-helgen gör ju hela resan än mer härlig, hon är en guldfisk som seglar igenom banorna. Det är en dröm att köra henne.

Ozelot, tja… vi fick en hel del fel om vi uttrycker det milt, men vad gör det om hundra år… 😉

Ok, nog om resultat – vår totala upplevelse var att detta var en FANTASTISKT ROLIG tävling och… VI VILL HA REVANSCH!  Spanien nästa vår alltså… skall bara börja spara… Men seriöst, det var en helt fantastisk upplevelse, och jag önskar att alla kunde få lov att uppleva den. Den gav även mersmak till mer, och vi är grymt motiverade att jobba hårdare för att nå våra mål.

Tack älskade rovdjur för att ni alltid gör ert allra bästa – ni är bäst och jag älskar er!

Tankar som jag vill komma ihåg:

  • Båda fixar miljön ypperligt, brydde sig varken om hög musik, applåder eller skrik – härligt!
  • Ozz var fullkomligt fantastisk (sorry, men det är tydligen enda ordet jag kan ikväll) i kön till start. Det var VM-kö, dvs du stod fem hundar i kö, där du tre hundar innan start gav bort nappen (=leksaken). Trodde att Ozz skulle gå bananas, men all vår träning har gett resultat och hon låg helt cool och väntade trots agility bakom henne. Helt klart vår absolut största seger!
  • Ta med olika sorters godis! Seriöst, har jag en pappis med integritet får jag som förare skärpa mig! Jag borde verkligen känna min diva till guldfisk…
  • Ta med extra t-shirt sista dagen. Jag har tydligen missat att alla deltagare byter kläder med varandra sista dagen… hade bara med mig en jacka och tröjan jag sprang i. Fick med mig en Team USA-jacka och en Canada team-t-shirt, riktigt fina! 🙂
  • Mer svensk mellanmålsmat med mig… jag är kräsen, och då är det svårt att hitta mellanmålsmat. Betydligt enklare att ta med sig om jag inte skall vara borta allt för länge. Samma med gottismat till hundarna.
  • Säkert mer… men det får jag skriva en annan kväll… nu rast och sedan natt.
8 thoughts on “Hur var WAO egentligen då?

  1. Coolt!!! Och vad kul att det gick så bra! Grattis till resultaten! Du påminde mig dock om en sak att träna – att stå i kö! Särskilt när man inte får ha ljuddämparen hela vägen fram . . . . :p

  2. Vilken härlig berättelse! Älskar din lista på slutet med sånt du vill komma ihåg!

    Och WAO låter grymt roligt!

Kommentera

