Temple Grandin – visual thinking

Häromdagen fick vi chansen att lyssna på, och framförallt ställa frågor till, Temple Grandin. Vill främst med detta inlägg bara påminna mig själv om denna chans, för jag kommer säkert glömma bort det. Skriver jag ner det glömmer jag inte lika lätt.

Det Temple alltid lyfter fram, och även under vårt samtal, är vikten av att tänka genom de sinnen djuret tänker genom, dvs visual thinking – och då inte bara i visuella bilder utan även i lukt, känsla, ljus och smaker. Alla sinnen. Generellt menar hon att vi människor tänker i ord, men eftersom inte djur använder ord så ser de världen annorlunda. Kan vi försöka se vad de ser kommer vi att ha betydligt lättare att kommunicera med dem; förstå vad de ser.

Vi kom även in en del på Panksepps core emotions (har tidigare nämnt honom), och då framförallt SEEKING. Extremt kortfattat finns det sju nyckelemotioner (PLAY, SEEKING, LUST, PANIC (separation), MATING, CARE, RAGE), men som klickertränare är just SEEKING det som är mest intressant. Det är känslan du har precis när du får ett paket, precis innan du öppnar det. Förväntan som skapar ett dopaminpåslag som är mycket positivt. Det intressanta är att secondary reinforcers (dvs klickers) skapar just detta mode, genom klickern kan du skapa ett SEEKING mode, och därmed göra träningen än mer positiv.

This system makes animals intensely interested in exploring their world and leads them to become excited when they are about to get what they desire.

Skulle vilja lära mig mer om hur detta egentligen fungerar rent fysiologiskt och jag hoppas att Eva, som också var med, kommer luska lite så att vi den chansen.

Det är alltid roligt att ta del av andras tankar, och som Temples presentation kallas i TED här ovan: The world needs all kinds of minds.

2 thoughts on “Temple Grandin – visual thinking

  1. Åhhh. Fantastisk person denna Temple… Typ min idol. Filmen om henne fick mig att både gråta och ifrågasätta mycket av det man gjort/gör… Nu måste jag erkänna att jag är lite avundsjuk på er som fick träffa henne, men tack för att du delar med dig lite här. 🙂 kram

Kommentera

