Sommar?

Morgonen började med samling på Solna agilityklubbs grusplan för hämtning av hinder, målet var sedan att ha klubbmästerskap vid Bromma blocks! Hur osannolikt det än låter så har de på parkeringen bredvid ett massivt köpcentrum och kringliggande storaffärer byggt en konstgräsplan – som VI får låna! Tyvärr hade vi inte så tur med vädret, så det blev inte den publik anstormning vi annars troligen fått.

Jag valde att inte starta någon av mina hundar, helt enkelt för att jag inte tror att jag skulle ha kunnat värma dem (eller mig) tillräckligt bra i ösregnet. Dessutom springer jag inge bra i regnställ och hade inte velat ta av mig för att springa. Istället agerade jag funktionär i agilityklassen. Mer om tävlingen kan ni läsa på Maris blogg.

För, det har verkligen varit pissväder idag! Jag har haft springtights, Lundhagsbyxor, termobyxor, mössa, vantar, en tröja, en jacka och en regnjacka – och fortfarande huttrat! Helt fullkomligt galet.

Trotsade ändå regnet och åkte till fåren. Promenad och fösningar som uppvärmning och sedan projekt delning. Oh my god vad vi kämpade. Fick till ett par singlingar (ofrivilliga) och hade riktigt fina chanser på två snygga delningar, men… istället för att komma in spikrakt till min hand tog hon ett steg åt sidan precis innan och så var fåren ihop igen. Behöver verkligen nöta på att komma spikrakt(!) in till mig vid delningsinkallningen. En sak om vi fått en rejäl lucka, då kan vi komma undan med ett steg åt sidan, men med dessa limfår hade vi inte en chans.

Ser ni djungelkatten i gräset – redo!

Slutligen, hade springkurs i Knivsta häromdagen. Vi pratade (skrattade mest) en hel del och kom in på kläder. Jag tipsade då om mina helt fantastiskt grymma kompressionsstrumpor (eller stödstrumpor som Maria sa… hmpf) som har varit ovärderliga för mina problemvader.

Gococo heter de och finns i alla möjliga färger och former – urläckra. De stramar upp både fot och vader och jag känner mig verkligen fräsch efter ett träningspass. Likaså efter dagens benstyrkepass – som jag passade på att göra medan Ozz fick varva ner efter vallningen. 20 min av ren bentortyr gör att jag nu sitter här med mitt te och är medveten om att jag har ben. Bra betyg på träninsgpasset!

8 thoughts on “Sommar?

  1. Vi kämpar också med delning. 😦 Har liksom kommit på att man behöver kunna det för IK1, och det är verkligen apsvårt. Plötsligt kan jag inte luta mig tillbaka mot duktiga Nova längre, för hon har ju precis motsatt plan. 😉 Nu har jag iallafall beställt ett par strumpor, hoppas de hinner komma lagom till din nästa Knivstakurs!

  2. Det där med alla kläder var ingen höjdare. Vi rörde oss nog lite märkligt allihop. Men det kändes faktiskt som att det funkade bra att värma hundarna. Och eftersom jag under uppvärmningen kände att det stramade lite i min gamla hamstringsskada var jag dessutom himla noga med att värma även mig själv, för en gångs skull. Bäst var att underlaget var totalt halkfritt och att vi inte blev skitiga, men så klart desto blötare. 😉

  3. Ida: do it!
    Karin: Kanske skall träna delningar ihop vid tillfälle. Våra ”vanliga” får är extremt lättdelade och perfekta att träna på. Lottas suffolks åker idag…
    Mari: Är helt säker på att ni fick bra uppvärmning, och kanske hade även jag fått det, men jag vågade helt enkelt inte… En sak som var säker, det var grymt underlag – såg inte en enda hund som vurpade, trots ösregnet.

  4. I Göteborg hade vi strålande solsken och gick i t-shirt! 😉
    Vi har sagt det förr, ni bor på fel sida! Kram

  5. Såna strumpor kanske man skulle köpa!

    Ett tips i delningen, träna dig själv så att du inte säger ”fan” när hunden tar det där snedsteget och petar ihop fåren igen på tävling. Vallningsdomare har bra hörsel och föredrar vårdat språk 😉

  6. jag har också såna strumpor på jobbet.. skitbra! fast jag har inte det märket, borde kanske testa.. (nästa månad när jag får pengar 😉 )

  7. Nu har jag köpt två par! synd att de finaste färgerna var slut i M, men får väl köpa fler om jag gillar dom 😉

Kommentera

