Ugglemannen berättar om ugglor

Innan jag glömmer måste jag bara berätta om killen vi mötte idag när vi varit hos fåren.

Till saken hör att det skymtats en lappuggla vid Långängen, och den vill jag såklart gärna se. När vi då ser en kille med kamera, värsta objektivet och ett stativ stannar vi och frågar om han möjligen nyligen sett lappugglan. Det hade han…

…fast inte just då, för när vi mötte honom hade han precis varit och spanat på en kattuggla lite längre bort. Vi kunde ju alltid gå dit och kika på den istället om vi ville. Till en början var han lite tystlåten, men snart säger han ”äh, jag visar er var han sitter, haka på!” Det var bara att parkera bilen och springa(…) efter. Väl framme hade kattugglan flytt fältet men vi hade en lång pratstund med killen där han berättade flera historier och visade bilder; han älskade verkligen sina ugglor och sitt fotande.

”Alltså, jag vet inte vem jag gillar bäst, lappugglan eller Berguven… fast, jag vill nog inte favoritisera någon av ugglorna, det känns taksigt att tycka mer om en än en annan. Tänk om de andra blir ledsna, nä jag gillar all ugglor, oavsett om det är en kattuggla eller lappuggla.”

”Jo, en gång skulle jag fota en mård. Jag visste att den satt i granen, men den ville inte visa sig. Väntade länge, men nej. Så tog jag upp mobilen och letade efter ett lämpligt ljud bland mina ljudfiler och hittade ljudet av en stressad räv, och då skulle ni sett. Då vart den nyfkien och kom fram!” Coolt, hur många har ljudet av en stressad räv i sin mobil liksom… Han berättade flera ljudhistorier, så han hade verkligen nytta av sina olika ljud.

Tänk vad kul det är att träffa nya människor, eller som Charlie alltid säger:

Främlingar är vänner du inte känner.

Kommentera

