Dåligt samvete som motivation

20120707-194040.jpg

Egentligen är jag helt emot att träna på grund av dåligt samvete eller tvång. Jag Bill träna för att jag vill. Men… Denna vecka har jag haft varken ork, lust eller ”tid” (tid kan man ta sig). Har förvisso både agilerat och vallat en del, samt simmat hundarna, men själv har jag varken cyklat, klättrat eller sprungit.

Så kom ikväll och tja, mitt dåliga samvete hann ikapp och jag masade mig ut Brunnsviken runt. Och kan man tänka sig, det slår aldrig fel, nu är jag både glad, pigg och motiverad… Ibland behöver man bara låta bli och fundera och just do it.

Hur som, bra runda… Om vi bortser från näst sista kilometern som mest bestod av rötter, 180° lutning och stenbumlingar… det är ta mig tusan INTE meningen att man skall cykla på sådant. Det bästa med den terrängen var väl att även armarna fick sitt. Kan meddela att jag är mer än grymt glad att min cykel endast väger 11,8kg – gör den så mycket lättare att b ä r a nerför och uppför skogsstigar. Förstå, det gick inte ens att leda cykeln. Kan inte vara vara jag som är feg… Eller?

3 thoughts on “Dåligt samvete som motivation

  1. Hade också den upplevelsen för nån kväll sedan:-) Tänk att man inte kommer ihåg det och blir glad de gånger man känner sig trött för att man vet att det då kommer bli en lyckad aktivitet:-)

  2. Motivation är ett ämne som intresserar mig mkt. 🙂 Förut kunde jag jogga runt tjejmilen utan problem även om jag bara haft lusten och viljan att träna två ggr. på hela sommaren inför loppet. Till min stora besvikelse funkar det inte alls längre… (ok. överdriver liiiite). Ibland tänker jag då mycket på det här med motivation då jag inte heller gillar ”tvång” och dåligt samvete. Var kommer motivation ifrån? osv. (en del verkar liksom ”ha mer” motivation än andra). Ibland är det ”bara” att ”Just do it” – för jo, har man väl kommit igång så brukar det ju kännas både roligt och bra 😉 Trevlig sommar! Ska ni till Kristianstad på EO så har vi sängplatser om ni behöver (befinner oss i torp ca 20min. bilväg därifrån).

Kommentera

