Kenya dag 1

Får bli bilder imorgon, just nu är jag för trött för att koppla in kameran. Dagen har inneburit en guidad tur på Nairobi National Museum – superbra på alla vis. Särskilt mycket gillade jag deras sätt att visa ett gäng ormar, vilket fick mig att se på ormar på ett helt nytt sätt. Jäklar i mig vad de var pigga och framåt – vi borde verkligen se över djurhållningen av ormar!

På eftermiddgen bar det av till Nairobi National Park. Började iaf att inmundiga en sen lunch som strax blev middag. Under tiden kom ett gäng babianer förbi och ”lekte med maten” – dock inte vårtan mat. Phew. Fick flera av fina bilder på dem både i och utanför restaurangen – snacka om underhållning.

Nairobi National Park var en stadsnära djurpark. Jämfört med andra djurparker jag sett på bild från utlandet (brukar inte besöka djurparker…), så var det helt OK. Inhemska djur i normalstora svenska burar. Fast, kanske inte riktigt vad jag förväntade mig av något med titeln nationalpark. Hur som, det som var mycket bra med parken var deras orphanage: The David Sheldrick Wildlife Trust, dit vilda, skadade eller övergivna djur kunde tas om hand för att sedan planteras ut igen.

Men… above all! Vi har suttit i värsta tänkbara bilkö ni kan tänka er. Till och med så att våra två guider var helt förvånad; det brukade verkligen inte vara såhär kaotiskt enligt dem. Total tilltäppt. Galet. Fast ändå, en upplevelse. Ye ye, vi är på semester i Kenya, känns som att det skall vara lite manjana då.

Hur som. Ikväll sitter jag och planerar mina lediga dagar i Kenya – bra att göra det på plats eller hur, ”walk on the wildside”. Och just på tal om walk on the wildside, så funderar jag på Hells gate. Det skall tydligen vara en trevlig park att promenera i, och … ja, den ska vara säker. Ingen aning ännu hur resan dit löser sig, och har jag ändå en chaufför, kanske denna lika väl kan haka på. Frågan är om hen vill det. Får skaffa ytterligare info under morgondagen. Har i alla fall en liten lista på tänkbara mål som jag borde kunna få ihop med lite hjälp från våra nyfunna vänner. Den som lever får se…

4 thoughts on “Kenya dag 1

  1. Ping: Hells Gate « Team Propiraya

Kommentera

