Hells Gate

Under den första dagen började jag kika på utflykter jag kunde hinna med mellan arbetsdagarna. Redan från början lockades jag av Hells Gate, som sade sig vara en hiking-park där du till och med kunde ta en promenad ensam. Perfekt tänkte jag. F*n heller sa mina vänner… ”Du går INTE in där själv!” Tack för att ni bryr er och vill ha hem mig igen.

Tur för mig fick jag tag på sällskap genom en tysk deltagare från workshopen. Övertygade honom om hur bra HG skulle bli, och  med kom han – med finskor på… Han gillade att fota, så på dessa bilder syns det till och med att jag varit på plats!

13km fantastisk natur fick vi uppleva och det var verkligen skönt att gå efter flera dagar i mer eller mindre stillhet. Bland annat har Tomb Raider II spelats in här (skall titta på den ikväll har jag planerat), och jag kan förstå om denna miljö används till äventyrsfilmer. Den var dramatiskt.

Biologin i mig bubblade när jag hittade denna krabat. Guiden, han mest skakade på huvudet åt min entusiasm.

Ravinen vindlade fram och jag kan bara tänka mig hur det ser ut när det forsar vatten mellan väggarna…

Guiden hittade detta spår och menade att det var efter en hyena. Hmm… liten en i så fall. Men, men, jag fick aldrig se någon hyena, så detta var i alla fall en liten tröst.

Fascinerades över den växlande vegetationen under vår vandring.

Dessa buskar tyckte jag var extra vackra.

Vattnet som forsade ner längst med ravinväggen var hett, riktigt hett. Detta berodde på att det ”brann” svavel från insidan. På ett ställe pyste gasen upp – stank och var hett!

 

Avslutade med att köpa ett par armband, tillverkade från träd och buskar runt om i Hells Gate.

Vi såg ett par apor (Vervets), men i övrigt var det främst naturen som var i fokus. Åker du till Kenya och har en extra dag tycker jag absolut att du skall åka till Hells Gate och ta den långa turen. Den långa turen tar ca 3h att forcera, och då var tempot behagligt. Tysken som var med mig var inte fullt lika imponerad eftersom han besökt många raviner, men… så hade han också finskor på sig. Ta med vandringskängor eller gymnastikskor.

2 thoughts on “Hells Gate

Kommentera

