Kenya at work

 

 

 

Var i Kenya för att jobba, inte åka runt och titta på vilda djur… Hade hand om en workshop för djurtränare, men det slutade med att i stort sett alla – även administrationsfolket – kom och lyssnade… smått galet. Fullsatt. Efteråt sa de att de aldrig tidigare haft en sådan välbesökt workshop – där de anställda kom för att stanna och inte bara för ”kika förbi några minuter”.

Att föreläsa i ett annat land är punktliga Sverige är verkligen en upplevelse. Start 9.00 innebar att jag började prata vid 9.40. Lunch vid 12 innebar lunch vid 13-ish… och så höll det på. Fast, det coola är att jag totalt hamnade i det lugna flowet och bara insöp deras härliga attityd till livet. Som mamma brukar säga: ”komma ja int i da komma ja imorron”. Kanske ändå finns en norrlänning där inne i mitt stressiga inre…

Det som var extra roligt var att alla, till och med de som vanligen var kända som blyga och andra som knappt kunde engelska, räckte upp armen och ställde grymma frågor. Det blev verkligen en härlig, varm och inspirerande stämning i hela rummet. Blev verkligen pepprad av alla sorters frågor. Jag älskar att få frågor – det blir så mycket lättare att lära ut när jag ser att publiken är som svampar. Blir alldeles glad i kroppen av att tänka tillbaka.

Såklart fanns även mina rovdjur med på sina håll i föreläsningen…

Sista dagen hade vi pampig avslutning, där en av veterinärerna höll ett ”avslutningstal” där jag fick tårar i ögonen. Han sade så många snälla saker om mig… oj vad rörd jag blev. Nu också. Det känns stort när jag inser att passion kan inspirera så intensivt. För passion är precis vad jag har för mitt yrke.

Tror jag lyckades övertyga de flesta om vikten av att träna djur till att samarbeta. Ge djuren ett val så att de får kontroll över sin situation och därmed mår de bättre. Vi som arbetar med djur i fångenskap har ett stort ansvar gentemot våra vänner.

Smyger även in ett stort TACK till PapilLONE Stars egen Emma, som hjälpt mig för att skapa en proffsigare framtoning. Du är bäst!

7 thoughts on “Kenya at work

  1. Härligt , du är en äkta norrlänning innerst inne;)))) Jag är mäkta stolt över dig lilla gumman. Det måste vara en dröm att få lära ut på det bästa sättet så att djuren litar på en, Älskar om<3

  2. Inte konstigt att folk lyssnar intresserat på dig. Du är BÄST, på att träna och på att föreläsa! Inspiration i massor!!! Hoppas träffa dig lite ute på banorna snart också, See ya!

Kommentera

