Nairobi National Park

 

 

 

Vår första safari blev till Nairobi National Park, som faktiskt visade sig ha en riktig safaridel. Vi åkte in när de öppnande och fick ganska snabbt syn på en (mycket morgonsur) buffel. Sedan fortsatte det och vi fick se massor av vackra djur av alla de slag.  Kameran gick varm.

 

Extra läckert var att se staden Nairobi i bakgrunden. Vi snackar om en oas riktigt nära en storstad. Trots det… fick jag, efter att ha frågat runt, veta att många Kenyaner inte varit i reservatet. Eller något annat reservat. Många jag frågade hade inte ens sett ett lejon levande! Oj… men så är det nog. När det är för nära och enkelt blir det inte av. Fick dock ”mina killar” att lova att de skulle besöka närmaste reservat och njuta av sin egen natur. Lycka är att njuta av det som bjuds.

 

 

 

Att hamna mitt i en giraffhjord är mäktigt. De är mina favoritdjur… efter hipposarna då.

 

Kuriosa: denna pippi hittade vi hoppat ur bilen för att ta en tur på en utmärkt hiking-stig. Plötsligt när vi gick där i godan ro möter vi en man med gevär, fick oss en utskällning för att ha lämnat bilen och sedan följde han oss tillbaka… wops, lejonen hade visst varit där natten före. Men, det stod faktiskt att det var påbjuden gångstig. Dumma turister.

 

 

Daniel, världens bästa chafför – hade hand om mina resor under större delen av tiden. Med honom behövde jag inte oroa mig för trafiken… för trafiken, den var annars helt galen. Glad att jag lever.

Läckert med Nairobis skyskrapor i bakgrunden.

 

Även om lejon finns i parken är de svåra att få se. Vi var lyckligt lottade!

Vi kom riktigt när djuren vid flera tillfällen.

 

 

 

2 thoughts on “Nairobi National Park

Kommentera

