Wohoo, vi har ett problem!

Bat är en extremt matglad gosse, vilket jag älskar! Men… har har två bekymmer runt sitt ätande:

1) Han vaktar sin skål! Jädrar i mig den som stoppar ditt huvudet. Därmed blir det en del hetsätning.

2)…och det största problemet… han stjäl mat från de andra. Och eftersom de andra är så snälla delar de gärna med sig.

Idag började vi aktivt jobba på detta. #1 är inte ett jätteproblem, han morrar först när de sätter ner huvudet i matskålen, och har inte morrat på mig även om jag håller i skålen. Tänker att jag slänger i gotta då och då, och de andra (läs Piraya) behöver faktiskt INTE dyka ner i andras skålar hon heller. Har heller inte märkt av att det skulle vara något konstigt att slicka tallrik ihop – något som vi tycker är viktigt i vår flock.

#2 jobbar vi, än så länge, med att Ozz får mat ur min hand (…) och om Bat försöker ta stänger vi handen (your choice game), men om han backar undan kan han få en kula – fast då såklart mellan sina ben och inte ur Ozzkans mathand. Ozz tycker att det är en helt OK lek, hon får ju en massa mat, och mat är alltid roligast att äta ur handen.

Successivt är min tanke att ge maten i skål, fast upplyft, och när han väljer Good Thinking (citat min tyskalärare), dvs att sitta/ligga kvar får han en kula. Sedan sänker vi skålen tills dess att skålen är på golvet, och fortsätter likadant.

Målbild: När Bat ätit klart sätter han sig en bit ifrån Ozz, som äter låååångsamt (att han skulle försöka stjäla av Piraya är otänkbart… hon äter snabbast av dem alla), och väntar tills Ozz ätit färdigt, då får han ett OK och kan slicka rent skålen – vilket han ännu nte haft några problem att göra ihop med Piraya. Det är som att en tom matskål inte räknas.

Bonus är att vi tränar Piraya samtidigt.

Vad tror ni?

6 thoughts on “Wohoo, vi har ett problem!

  1. Söka maten i gräset är också bra för att vänja dem vid att äta nära varandra, brukar aldrig bli någon vakt då 🙂
    Jag står alltid typ i mitten av hundarna som äter så att jag kan stoppa eventuella tjuvar innan de kommit fram, då slipper hunden vakta själv. Jag skulle aldrig låtit situationen att de andra stoppar huvudet i hans skål uppstå.

  2. Ponyo är likadan. Inte så matglad men ska ändå alltid sno Fixas mat, och Fixa står där och ser olycklig ut. Och skulle sen Fixa försöka äta från sin egen matskål som Ponyo just har gått fram till så morrar hon ilsket. Lilla monster!!!

    Ska vi ta en lunch på Ullriksdals trädgårdscafe med valparna nån torsdag eller fredag? Först kan vi låta dem leka av sig lite ute och sen lunchar vi där och pratar om våra problemvalpar:-). Man får ta med hundar in i växthuset och de har världens godaste vegetariska buffe!

  3. Penny slänger också i sig maten vilket jag inte tycker är ok så jag köpte en sån skål som har upphöjningar i mitten. Så får hon jobba lite mer och automatiskt ta mer tid på sig 🙂 Din plan ser annars logisk ut!

  4. Grässök har en gång resulterat i att Algot blev sur på Vera som i stället för att leta upp egna godbitar försökte ta de som A hade hittat. Hände dock bara en gång och A är snäll.
    Vera skulle gärna ge bort sin mat men skulle gärna äta grabbarnas.
    Jag har inte sett att Vera vaktar någonting men jag vet inte om hon inte har utsatts för att behöva eller om hon inte vaktar ändå. Jag ska göra läxan och testa lite och tar grabbarna till hjälp för hon vaktar inte mot mig.
    Spännande att höra hur det går för er!
    Vad nyfiken jag blev när jag läste rubriken på det lösenordsskyddade inlägget. Visste inte att man kunde göra sådana här.

  5. Tycker det låter som en bra plan! Nu vaktar inte mina maten alls och har aldrig gjort men tycker en bra sak som tillägg skulle kunna vara att ha hundarna (tot. två åt gången (iaf. till att börja med)) nära dig, en på vardera sida så du har koll. Ha godis el. hundmat i din hand och säg hundens namn ge en godis/matbit och sedan likadant till den andra… och växla så. Då lär sig hundarna -att de får, -det goda kommer från dig, + de lär sig behärska sig när den andra hunden får, -de är nära varandra. När det känns bekvämt behöver de inte vara på varsin sida om dig. Deras namn befästs på köpet. I början ger jag gottat i en ganska så strid ström och helt ”rättvist”, sedan så växlar jag lite så t.ex. den som är minst på får först. Sedan kan man lägga in övningar med hundarna och träna dem tillsammans t.ex. namn + sitt. Då lär de sig också när de ska lyssna och när övningen inte gäller dem.

  6. Faile gjorde som Bat, inte haltandet men slängde i sig sin mat för att sedan gå runt och ta övriga hundars mat. Vilket hon fick, de flyttade sig så snällt så… Jag tycker din plan låter bra, det hade nog kunnat fungera för oss oxå. Faile har faktiskt fått förbud på att ta de andras mat istället för att lära sig det så bra som du tänkt. Och så pusslar jag lite vid matdags så att Perrin hinner äta upp först.

Kommentera

