Växelkris och Bat-uppdatering

Skidor

Precis hemkommer från julbord, andra för året, och jag är väldigt glad för alla vegetariska alternativ som erbjuds. Inga problem att vara vegetarian – eloge för det.

Skidåkning på Seglinge i söndags. Hur roligt som helst! Ozz är en pärla och det skall bli så roligt att komma igång, tacka Eva! Tyvärr har jag inte åkt något mer. Varför? Skidorna ligger kvar i min bil, som står på en verkstad i Huddinge… Växellådan rasade igår under resan till jobbet. Tur i oturen att det skedde på en måndag på väg till jobbet. Tidigt på veckan och inga hundar i bilen. Nu blir Tumlaren faktiskt klar innan jul!

Liten Bat-uppdatering. Lill-killen vägde 9.1kg i söndags, han är verkligen inte stor. Alldeles lagom. Jag skryter väldigt mycket om honom, han är verkligen en enkel kille. Men även solen har sina fläckar. 😉

Jag tycker att han fortfarande har för mycket dåligt intresse för bilar. Ett intresse som Theresé, som var snäll och passade honom när jag var i Hong kong <3, bestämt inte alls tyckte var särskilt farligt. Skönt med någon annans åsikt! Ozz har ju inget vall i andra situationer än med får,så för mig är det läskigt med minsta hukande.

Han är proaktiv, det vill säga, han kan reagera på saker genom att skälla till. Han hade säkert inte fortsatt skälla om det inte varit för en speciell rovfisk som gärna hakar på. Ingen jättegrej, jag försöker se til att hans sinnestämning blir bättre istället för att bygga på osäkerheten. Tanken är att det så sakta kommer att försvinna – tänker inte släppa det. Men helt klart ett beteende som skulle kunna bli ett stort problem.

Draghund… han drar som bara den. Men… det är inget jag ser som ett problem, tyvärr. Han är för det mesta lös – och tja, det stör mig helt enkelt inte särskilt mycket. Fast det klart, en sak när 10 kg valp drar och en annan när 20 kg bc-hane drar. Får fundera ett varv till, kanske kan lösa det med ett specifikt kommando bara för tillfällen då han inte får dra.

Det här med att vakta matskål och sno mat har blivit mycket bättre, och den träningen har också spilt över på mycket annan träning – ett val jag är nöjd med att jag gjorde, att träna bort det istället för att ”fya” bort det.

Kampen tränar vi på. Han är inte galen i trasan såsom Ozz var i samma ålder, men… kampar gör han. Oavsett, det är helt klart en av våra läxor på båda valpkurserna.

Ja, det var fläckarna för denna gång.

Solsidan:

Han tänker i träningen, och på bara några klick (visslor, bytt signal) fattar han vad jag vill. Antingen är han väldigt smart, eller så har jag blivit en bättre tränare… hmm…

Han är alltid nära när vi är ute, vilket jag har de andra rovdjuren att tacka för. De är alltid omkring mig. Checkar av läget. Kommer när jag säger ”koppel” och han härmar dem såklart i allt de gör. Det lönar sig ju!

Keligaste killen i världen, med allt och alla. Hoppar gärna upp i knäet på okända och älskar att vara nära. Vilket gör all skötseln enkel: kloklippning, torka tassar etc.

Hänger flera timmar stilla på kontoret – får ofta höra hur cool han är. Kan busa till det ibland, men… bara på ett gulligt sätt. Hemma är han ensam med de andra och linjen på Audacity fortsätter att vara rak under dagarna. Ikväll lämnade jag en kartong framme, för jag tänkte att han kunde slita i den om han kände för det. Men han hade uppenbarligen nöjt sig med att gnaga mat-kongarna, för kartongen låg kvar orörd.

Han är helt enkelt 10 kg (ok 9.1 kg) ren kärlek och gos.

 

4 thoughts on “Växelkris och Bat-uppdatering

  1. Kul att läsa om brorsan! Du kan få ta med Mick på en promenad om du önskar få känna på hur det är just med 20 kg hane som drar. Mick drar nämligen med husse och skulle förmodligen göra det även med dig. 🙂

  2. Joule kampar inte heller så att han griper, hänger i leksaken eller kampmorrar. Jag kan dock få honom att göra det om jag vill så jag nöjer mig med att det finns där så kan jag ta fram det om jag vill ha det sedan, men den sortens kamp behöver ju inte vara den bästa. Joule leker lite flamsigare, tar gärna omtag och ”råkar” tappa så han får jaga istället.Jag tycker om hans lekstil, tycker att han är i bra sinnesstämning och vi kan variera mycket 🙂 Han blir dock galen av ”byta leksak” leken och flyger mellan leksakerna så den gillar vi också 🙂

  3. Vi påbörjade lite ”dra inte i kopplet” här hemma faktiskt =P Men vi gjorde det mer, drar du så hamnar du bakom mig och vi kommer inte längre fram =) Han förstod ganska så snabbt vinken 😉

    Å Kampade gjorde han precis hela tiden med Jett & Lara, så kamplusten är det inte mkt fel på. Urgo hund som jag lätt hade kunnat kidnappat och haft kvar här hemma! Hojta till om du behöver lite vakt igen =) Vi saknar honom!

Kommentera

