Just i detta nu…

frametastic-1… känner jag mig mycket lyckligt lottad. Att kunna ha med sig hundarna till jobbet underlättar livet avsevärt – och stress över deras välbefinnande är i stort sett obefintlig. Efter att ha gått en omväg till jobbet från parkeringen (genom underbara Ekhagen och Hindertimmen) hade rovdjuren fått en ordentlig promenad och låg ”tysta som små möss” under mitt skrivbord medan jag var på genusföreläsning: Vad är honligt, hanligt och vanligt hos djur?*.

Tillbaka från föreläsningen kunde jag i lugn och ro (efter att ha rastat dem) jobba med statistikprogrammet R. Rovdjuren fortsatte sova ett par timmar till under skrivbordet – okej, jag avbryter då och då och tränar dem lite… typ 60 sek pass. Har jag någonsin nämnt hur underbara mina rovdjur är som alltid bara är? 

Wherever I lay my dogs that’s my home

När jag känner mig färdig, och är bland de sista kvar på kontoret, tar vi en omväg tillbaka till bilen. Väl hemma kan jag utan minsta dåligt samvete genast gå till simhallen för att simma 1 km, medan de ligger i soffan med magarna i vädret. Helt galet underbart ofattbart fantastiskt lyxigt.

Bilden på Ozz representerar att hon nu är extremt skendräktig, och minsta lilla håla kryper hon ner i för att boa inför ”valpningen”. Hon är så oerhört kramig och mammig att det knappt är sant. Dessutom har hon ett högfrekvent pip – men uppenbarligen bara när jag är närvarande, för Bea på kontoret hade inte hört något. Sötnosen. Hon får vara hur skendräktig hon vill, för i arbetet märks det inte det minsta.

Vad är honligt, hanligt och vanligt hos djur? Riktigt bra föreläsning av Ingrid Ahnesjö, som handlade om att tänka outside the box. Vi skall inte bara anta hur könsroller ser ut hos olika arter. Det är inte så att i alla fall är honan som har yngelvård, i flera fall är det hanen som både bär och ansvarar för ungarna. Det är även så att det är honorna som konkurrerar om hanarna och kan ha olika ornament för att tävla om hannarnas gunst… Ni kan ju spinna vidare själva tycker jag. 😉

Vill även förmedla vidare informationen om att sjöhästen är oerhört utrotningshotad, eftersom de bland annat säljs som läkande medicin på Kinesiska marknader.  Project Seahorse heter den organisation Ingrid tipsade om, som jobbar hårt för att rädda dem. Vi alla kan ju tänka på detta om vi ser torkade sjöhästar utomlands – köp inte!

4 thoughts on “Just i detta nu…

  1. Dessa kineser :(, undrar om all miljörörelse i Kina är censurerad eftersom de är så himla förtjusta i utrotningshotade djur?

  2. När jag var på Nya Zeeland besökte jag en sjöhästfarm som födde upp 75 000 sjöhästar om året om jag inte minns fel. Syftet var att torka dem och sälja till Kina för att försöka förmå kineserna att låta sina egna sjöhästar vara.

Kommentera

