Träning som förstärkning

Många gånger läser och hör jag om att ”nu åt jag X, nu måste jag träna” eller ”suck, nu måste jag börja träna inför beach 201x”. Själv är jag inte mycket för måsten..

Istället för att tänka måste, tänk träning som förstärkning!

Tim, en ishockeytränare och vän jag pluggade idrottspsykologi ihop med upp i Ume, sa en gång att det värsta han visste var tränare som använde armhävningar som bestraffningar när någon kom sent. Träning skall aldrig vara en bestraffning!

Igår hittades jobbpapper som är viktiga för mig. Extra kul att den återfanns på en fredag; på det sättet behövde jag ju inte fundera på hur min lördag skulle se ut. Här behövdes motivation!

Jobb => träning =o)

Sagt och gjort. Vi, mest jag hundarna sov bara bredvid, började morgonen med två timmar framför datorn – lögn, vi började morgonen med en långpromenad (jumpstart) – sedan sprang Ozz och jag till fåren och fixade med dem en sund (5,5 km). Därefter ytterligare två timmars jobb, innan jag stack över till badhuset och simmade 1 km. Perfekt upplagd dag, där träning användes för att belöna jobb.

På samma tema pratade vi igår på Evas kurs om viljan att samarbeta. Hon vill ha en hund som ber om att få jobba, det skall vara kul att samarbeta – såklart! Tänkte då på mina promenader, där jag ofta behöver övertyga Ozz och Piraya om att springa runt själva, eftersom de helst av allt vill interagera med mig. ”Kom igen, vad vill du att jag skall göra!?!?” – förväntansfulla blickar och mycket positiv attityd. De vill träna! Självklart har denna attityd byggts upp med hjälp av förstärkningar så som pinnar, godis eller andra primära förstärkningar. Är inte där med Bat än, men vi jobbar mot det. 🙂

Kommentera

