En dag på vinkullarna runt Wien och Klosterneuburg

bild[2]

Min fina reskamrat Sara gjorde denna bild av vår gårddag i Wien, vår underbara dag! Och kvällen igår avslutades även den på bästa sätt genom att vi hittade en liten avsides bar (ZWE) med funk liveband – hur grymt som helst! Vi stod där i över två timmar och diggade till funkiga toner och bara mös. Extra kul; bilden ovan visar oss med Donau i bakgrunden. Vår första resa ihop bar till Budapest (Canine Sceince Forum 2008), där vi också höll till på Donau. Nästa gång byter vi kanske flod…

Imorse efter en mysig frukost ihop åkte Sara tillbaka till Sverige och jag  tog U för att möta upp Peter och Nettan  för, vad jag trodde bara skulle bli en liten hundpromenad ihop. Det här är humor, och lite mig i ett nötskal; har aldrig träffat P & N, men de har köpt valp från vår kennel (Hemmie), och eftersom jag hade en dag ensam i Wien undrade jag om de hade lust att ses – självklart sa de. Härligt sa jag.

Började alltså dagen med att möta upp dem. Döm om min glädje när det är underbar göteborska jag hör från bilen, älskade västkust! Sedan blev det en dryg 2h promenad runt om i vinbergen. Vi snackar backar som är näst intill lodräta, tjena träning. Vi behövde inte ha dåligt samvete för dagens frossa i alla fall. De visade mig en fantastisk utsikt över Wien och Klosterneuburg. På väg tillbaka till bilen hittade vi en hytte där det blev Keiserschmarrn och vindruvsdryck; pannkaka är gott i alla former.

Efter en solig långpromenad – där Österrike verkligen visade sig från sin allra bästa sida – följde jag med dem hem till Klosterneuburg, där det förutom en promenad genom staden även blev gott öl (vattenhål), byns egna vin, många skratt, mängder av himla goa historier och god mat. Det blev helt enkelt en heldag. En mycket härlig heldag! Det finns vänner där man minst anar det, eller som Puh säger:

Främlingar är vänner du ännu inte känner

Tack för en underbar dag och jag hoppas att vi ses igen!

Kommentera

